Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Петък, 19 Април 2024

Декември 2023

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Браншове Брой: Февруари 2012
Наредба № 11 с оптимални условия за бъдещите групи на производители на плодове и зеленчуци
Георги Ралчев, началник отдел в Дирекция „Растениевъдство”, МЗХ пред „АгроКомпас“

Наредба № 11 с оптимални условия за бъдещите групи на производители на плодове и зеленчуци

print

e-mail facebook

- Г-н Ралчев, по какъв начин Наредба № 11 регламентира създаването на групи и на организации на производителите на плодове и зеленчуци?

Наредба № 11 включва в себе си понятия и административен ред за създаване и финансиране на така наречените организации на производители на плодове и зеленчуци. Това са структури, които фигурират в общностния пазар на ЕС и са основни субекти за финансиране от европейските фондове. Тези икономически структури дават възможност на производителите да излязат от схемите на така наречените прекупвачи, т.е. да продават собствена продукция, избягвайки междинните звена между производител и потребител. Това е залегнало в Наредба № 11. В нея са конкретизирани всички условия за създаването на подобен тип структури, как могат да кандидатстват за финансиране от ЕС и на какъв контрол подлежат от страна на държавата при усвояването и изразходването на тези средства.

- Разяснете каква е разликата между групи производители и организации на производителите!

- Групата на производителите е междинна структура, която се създава от 4 производителя на плодове и зеленчуци с годишен оборот до 100 хил. лева и която, залагайки определени цели при своето сформиране, ги постига посредством финансиране с европейски средства и тогава преминава в организация на производителите. Организациите са икономически субекти, които самостоятелно се представят на пазара на плодове и зеленчуци на ЕС. При тях вече имаме 7 члена и характерът на тяхната структура трябва да е или събирателно дружество, или ООД, или така наречената кооперация. Идеята на разграничението между групи и организации е да се даде възможност на „крехки” групи от производители, от по няколко човека, да укрепят своята структура и да преминат към по-голяма, която е икономически по-ефективна, по-мощна и по-представителна. С измененията, които направихме в Наредба № 11, улеснихме и оптимизирахме текстовете за създаването на така наречената група на производители. Това означава, че един път създадена, тя има пряк достъп до финансиране с европейски средства.

- Какви са причините, за да промените наредбата?

- Две са основните причини. От една страна, това са реформи, случващи се в ОСП, както и в текстовете, и в регламентите за нейното приложение. От друга страна, си дадохме ясна сметка, че създавайки тези групи на производители, ще излезем от омагьосания кръг на прекупвачите и на тези кухи маржове, които се натрупват върху селскостопанската продукция. И тъй като този сектор е много специфичен, тук се работи с прясна суровина, която не подлежи на отлежаване или на съхраняване, си дадохме сметка, че създаването на такива икономически структури на пазара ще позволи на хората да бъдат много по-автономни. Това са тенденции, които са се случили в Европа преди много години. В Белгия над 70% от пресните плодове и зеленчуци се търгуват именно през такива организации и групи на производители. Във Франция процентите са около 50, в Холандия – над 90%. Няма как да искаме да запазим сектора активен и оперативен, без създаването на тези структури. Винаги ще се въртим в омагьосания кръг – производителят излиза на пазара със 100 кг домати, те му се купуват на цена от 20 ст./кг, а в София се продават за 1 лев/кг. Тоест, този човек винаги ще реализира продукцията си на нейната себестойност. Каквито и помощи да взима от европейските фондове, неговата пазарна неконкурентоспособност ще го поставя винаги в позицията на губещ.

 

Автор: Светла Стефанова



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Иновативно и печелившо земеделие с продуктите на Corteva Agriscience™
Компанията залага на иновации и био решения – това стана ясно на Портфолио Фарм край добруджанското село Победа

Атрактивни попълнения в портфолиото на Nuseed при слънчогледа
Компанията излиза и с нови култури – карината и тръстика

Листните торове на Лебозол® – сигурност и ефективност при климатични промени
Ефективното редуциране на азотното хранене ще бъде все по-важна тема в следващите години

Деница Иванова: Изкупната цена на малините за преработка падна двойно в сравнение с миналогодишната
Пазарът на малини и ягоди за прясна консумация постоянно расте

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg