И тази година щандът на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци (СППЗ) беше сред най-предпочитаните за посетителите на изложбите за храни и напитки в Интер Експо Центъра в София. Привлекателната сила тук отново беше на продуктите с автентичен роден произход и вкус. Читателите на „АгроКомпас” помнят, че точно преди година пак от щанда на СППЗ им представихме дегустацията на видове лютеница и шипков мармалад, след която с решаващата роля на експертна комисия бяха обявени първите браншови стандарти на лютеницата, които гарантираха нейния традиционен характер, без никакви консерванти, изкуствени оцветители и подобрители и естествено – качествена. Днес всеки потребител има възможност да си купи този гарантиран продукт на родната преработвателна индустрия, припомняйки си вкуса на „лютеницата, която правеше на баба”.
И тази година на изложенията в Интер Експо Център – София участието на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци преследваше благородната кауза на своята дългосрочна програма с мотото „Да преоткрием традицията”. За целта предложи на своя информационен щанд потребителска дегустация. Оценяваните продукти бяха кетчуп класик/традиционен и конфитюр от рози.
Зад щанда с видимо любопитство и удовлетвореност изпълнителният директор на СППЗ инж. Антоанета Божинова наблюдаваше спрелите се посетители, които с охота опитваха продуктите и след това отразяваха своето предпочитание чрез гласуване. Потърсихме г-жа Божинова и тази година на традиционното изложение за храни и напитки с въпроса:
- Какво ново в мисията на Вашата браншова организация да има качествени и предпочитани родни продукти от преработени плодове и зеленчуци?
- Работим по един проект на СППЗ, който е лично на нашата организация и е наречен „Формиране на потребителски вкус” под мотото „Да преоткрием традицията”. Той стартира преди пет години и се провежда на три етапа. Първият е вътрешен и дегустацията на продуктите се прави между членовете на организацията. Вторият етап е с участието на потребителите. Завършващият етап е третият – между търговци и потребители. В момента, когато сме готови за него, ще го осъществим. Сега работим на полето потребител-производител и затова организираме тази потребителска дегустация.
- Как вървят нещата с производството, след като на 11 ноември миналата година влезе в сила Браншовият стандарт на лютеницата и фирмите удържаха на думата си и пуснаха в магазинната мрежа още за Коледа първите си бурканчета с този действително качествен и вкусен продукт?
- Трудно вървят нещата. Първо, защото продуктът се произвежда сезонно, невъзможно е това да бъде целогодишно. Второ, той е малко по-скъп от останалите, защото съгласно Браншовия стандарт трябва да бъде само от естествени продукти, с определени прагове на качество и хранителна стойност при производството му в индустриални условия.
- Публична тайна или новина е фактът, че над 80 на сто от консервите ни тази година са произведени с вносни суровини?
- За мен това не е новина. Не мога да ви кажа точния процент, но почти равни са количествата на родна и вносна суровина, вложени в нашите продукти. В това отношение според мен тази година не се различава кой знае колко от предишните. Лошото е в това, че изключително много намаляват българските производители на плодове и зеленчуци, защото не са мотивирани. Това е тревожното, а не какви са процентите на вложените вносни и наши суровини.
- Какъв е коментарът Ви на обръщането на ресорните институции с лице към бранша с поисканото нотифициране на държавна помощ за производителите на качествена продукция?
- Самият факт, че започна да се мисли за сектора и че започват да отпускат субсидии за него е едно добро начало. Наистина, не са достатъчни, но всяко начало започва с малко. Посоката е правилна. Важно е тя да остане трайна и да набере скорост.