Излишно е да ни убеждават, че между италианските кулинарни рецепти винаги има такива за ястие, което се харесва на всеки. Това важи, както ако го приготвиш у дома, така и ако си го поръчаш в някой от многобройните италиански ресторанти по света. Те отдавна привличат клиенти и в много български градове. Дело са на предприемчиви собственици, които печелят посетители не само с добре изпълнени рецепти от италианската кухня, но и с целенасочено усвоеното и вярно прилагано италианско гостоприемство, със стил, култура и изисканост на трапезата.
Доказа го и Гурме зоната на Италия, организирана от Италианската търговска камара в България по време на последното изложение „Интерфуд & Дринк” в Интер Експо център – София в края на миналата година. По нейна инициатива там се проведе и пресконференция, на която с „Марка за италианско качество – италианските ресторанти по света” – издание 2012 г., бяха наградени сертифицирани италиански ресторанти в България. Събитието беше както външна бизнес инициатива, така и протегната ръка към предприемчивите у нас. Неслучайно с тази ниша вече 15 години Италия участва в изложението у нас. А за родните предриемачи се оказва, че инвестирайки в италиански ресторант, имат възможността да се възползват от благоприятен и контролиран в посока качество от италианска страна модел на обществена услуга.
Неслучайно събитието беше уважено от Н. Пр. посланика на Италия в България г-н Марко Контичели, поел тази длъжност едва от септември м.г., както и от президента на Италианската търговска камара в България г-н Марко Монтеки. Респектиращ и задължаващ е фактът, че точно те връчиха престижните месингови табелки, отличаващи сертифицираните италиански ресторанти по целия свят, на заслужилите им български представители. Това стана в присъствието на всички ресторантьори от номинираните италиански ресторанти от София, Варна и Пловдив.
Сертификатът се предоставя от Комитет по Сертифициране, председателстван от Италианската федерация за обществени услуги (FIPE), на италианските ресторанти по света, които покажат, че спазват определените стандарти за качество т. нар. „декалог”, традиционни за италианското гостоприемство. Марката за италианско гостоприемство съществува в Италия от 2005 г. и се предоставя на онези обекти, които гарантират качество и спазване на критерии в различните туристически структури и ресторанти. От 2010 г. марката за качество се присъжда и на ресторанти извън територията на Италия, а проектът се реализира със съдействието на 65 италиански търговски камари в чужбина от 46 страни. Самият проект „Марка за италианско гостоприемство – италианските ресторанти по света – издание 2012 г.” е инициатива, промотирана от Унионкамере (Италианска асоциация на търговските камари, индустрии, земеделие и занаятчийство) съвместно с Италианската федерация за обществени услуги (FIPE), с оперативната подкрепа на Националния институт за туристически проучвания (ISNART) и с помощта на Министерствата на външните работи, на културата, на икономическото развитие, на туризма и на земеделието, храните и горите в Италия.