Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Петък, 19 Април 2024

Декември 2023

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Актуално Брой: Февруари 2013
Смекчени ограничения за дребните фермери при директен достъп на продукцията им до пазара
След двегодишна битка с неработещата Наредба 26 очакваме Брюксел да нотифицира козметичните ù промени

Смекчени ограничения за дребните фермери при директен достъп на продукцията им до пазара

print

e-mail facebook

Дългоочакваната и посрещната с големи надежди от българските животновъди Наредба за директни доставки на малки количества суровини и храни (Наредба 26) на Министерството на земеделието и храните влезе в сила на 26.10.2010 г. и за две години беше преди всичко неуспешен експеримент и напразна еуфория заради възможността родните производители да продават директно продукцията си, както отдавна правят това европейските им колеги. Огромното желание на животновъдите у нас да елиминират посредниците между продукцията им и пазара се оказа

труден път от непреодолими ограничения,

които блокираха инициативите им за директни доставки на малки количества суровини и храни на пазара. „Нека Наредба 26 да не налага магазинни изисквания”, призова пред „АгроКомпас” овцевъдът Николай Кръстанов от с. Пожарево, Софийско. А думите му обобщиха същинския недъг на действащата Наредба.

Затова и през лятото на миналата година по време на инициирана дискусия на експерти от Министерството на земеделието и храните, Българската агенция по безопасност на храните, представители на браншови асоциации и медии стана ясно, че интересът към директните продажби на практика вече не е еуфоричен, а дори символичен. Регистрираните по Наредба 26 производители, по информация на БАБХ, тогава бяха едва 195, преди всичко производители на мед и пчелни продукти, а в началото на следващия месец се очакваше бройката им да е над 200. Тези цифри не удовлетворяваха браншовите организации в сектора. Нещо повече – представителите им разпалено аргументираха необходимостта от промени на рестриктивните изисквания на Наредба 26, които не дават възможност на животновъдите сами да определят какво количество от продукцията си да продават директно. На практика, според тях, Наредба 26 кара производителите да хвърлят пари в построяването на мини цехове към фермите си, за да продават своята продукция. Същевременно те са препятствани и от изискването обектите им за търговия на дребно да могат да бъдат разположени само на територията на животновъдния обект или в административната област по регистрация на животновъдния обект. Млеко- и месопроизводителите открито изразиха недоволството си от ограничението да могат да продават до 20% от произведената от тях продукция – пчелен мед, яйца, прясно месо от птици, едър и дребен дивеч, сурова риба и др. От Националната асоциация на млекопреработвателите дори предложиха в мерките на Програмата за развитие на селските райони през новия програмен период да бъде включен специално предвиден Гарантиран бюджет за млекопроизводителите, за да са в състояние да инвестират и да се възползват от възможностите на Наредбата. В тази посока добрата новина беше само във факта, че две седмици преди дискусията

ДФ „Земеделие” одобри първите 8 проекта,

кандидатствали по схемата за кредитиране и държавна помощ за изграждане на търговски помещения и закупуване на търговско оборудване за осъществяване на директни продажби. По тази схема се възстановяват 50% от направените разходи, като държавната помощ финансира построяването или приспособяването на съществуващи сгради и помещения за търговия на дребно, както и закупуването на млекомати, хладилници, хладилни витрини и друго специфично търговско оборудване. За да осигурят средства за изпълнението на проектите си, кандидатите имаха възможност за кредитиране от ДФЗ. Оставаше им обаче нелеката задача да успеят да изкарат останалите 50% необходима инвестиция, за да могат да продават директно продукцията си. И не на последно място – да сколасат с печалбата от директните си продажби и да изплатят тази небезобидна като вложени средства инвестиция в търговското оборудване.

 

Автор: Мариела Илиева
Целия материал четете в брой Февруари 2013



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Иновативно и печелившо земеделие с продуктите на Corteva Agriscience™
Компанията залага на иновации и био решения – това стана ясно на Портфолио Фарм край добруджанското село Победа

Атрактивни попълнения в портфолиото на Nuseed при слънчогледа
Компанията излиза и с нови култури – карината и тръстика

Листните торове на Лебозол® – сигурност и ефективност при климатични промени
Ефективното редуциране на азотното хранене ще бъде все по-важна тема в следващите години

Деница Иванова: Изкупната цена на малините за преработка падна двойно в сравнение с миналогодишната
Пазарът на малини и ягоди за прясна консумация постоянно расте

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg