Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Сряда, 24 Април 2024

Декември 2023

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Гост на броя Брой: Ноември 2013
70% от фирмите в АМБ работят за външни пазари
инж. Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България (АМБ)

70% от фирмите в АМБ работят за външни пазари

print

e-mail facebook

- Г-н Зоров, какви са реалните Ви очаквания за разширяване износа на български млечни продукти след вече успешно приключилия мултинационален проект „Европейско сирене, моля”, с участието на Асоциацията на млекопреработвателите в България, насочен към предоставяне на информация и промоция на европейски сирена на руския и украинския пазар, и сега в хода на напредналото изпълнение на втория промоционален проект на АМБ „Европейски млечни продукти всеки ден” за промоция на млечни продукти в трети страни, насочен към пазарите на Австралия и Обединените арабски емирства?

- България и българската млечна промишленост имат традиции в износа на млечни продукти, както на руския и украинския пазар, така и в Близкия изток и Австралия. С промоционалния проект „Европейски млечни продукти всеки ден”, който АМБ изпълнява и е финансиран от ЕК, българската държава и АМБ целят популяризирането на специфичните и полезни качества на българските млечни продукти. Желанието ни е те да станат интересни за потребителите и консуматорите в ОАЕ и Австралия и да се получи и ефектът, към който всички производители се стремят. Това е увеличаване на производството и увеличаване на износа за тези страни. Това е дълъг процес, тъй като всички знаят, че Гърция е регистрирала „фетата” като географско наименование и много от българските производители продават наше, българско сирене на гръцки търговци. Те го преетикетират и го продават като фета в ОАЕ и Австралия.

- Каква част от фирмите, членуващи в АМБ, проявяват интерес, от една страна, към руския и украинския пазар и от друга – към този на Австралия и Обединените арабски емирства, с оглед на фактическите им възможности за износ с обеми и качество на произвежданите от тях млечни продукти?

Част от фирмите, членуващи в АМБ, са сертифицирани за износ в Русия, друга част изнасят и в Украйна. Има и такива, които изнасят в ОАЕ и Австралия. Възможности за разширяване на износа винаги има, стига да има интерес от страна на търговците от тези страни, както и изгодни договорки. Щом има дистрибутори на нашите млечни продукти – кисело мляко, сирене и кашкавал, нашите фирми откликват и съответно произвеждат необходимите количества.

- Към кои целеви групи потребители в Австралия и Обединените арабски емирства е адресирано промотирането и популяризирането основно на бяло саламурено сирене, кашкавал и кисело мляко при изпълнението на промоционална програма „Европейски млечни продукти всеки ден”?

Няма определена целева група. Промоцията и популяризирането на българските млечни продукти е насочено към всички потребители и консуматори в ОАЕ и Австралия. Знаете, че нашите млечни продукти са уникални със съдържанието на Лактобацилус булгарикус, която бактерия ги прави полезни за човека. Както вече разбрахте, публикациите на медиите, които бяха на посещение в България по проекта „Европейски млечни продукти всеки ден” от ОАЕ и Австралия, бяха много положителни и представят нашите млечни продукти в най-добра светлина. Гостите имаха възможност на място да се запознаят с начина на отглеждане на кравите и на добиване на сурово мляко, на преработката му, да вкусят нашите млечни продукти, да видят при какви условия се произвеждат. Това е добър имидж, както за фирмите от АМБ, така и за българската млечна промишленост и за България. Действията и заложените мероприятия по проекта продължават и българските млечни продукти ще се популяризират в тези страни, ще се акцентира върху пробиотичните и органолептичните качества. Ще се търсят търговски контакти и ще се гони целта, която е заложена.

- За изпълнението на втората си промоционална програма разчитате на уникалните и специфични здравословни качества на българските млечни продукти. Колко от фирмите, членуващи в АМБ, поставят това като първо и определящо качество за конкурентоспособност и високи обороти за реализация на продукцията си, след като у нас има и производители на имитиращи продукти?

Фирмите, членове на АМБ, залагат на уникалните и специфични качества на нашите млечни продукти. Нашите членове са заявили и изпълняват ангажимента си, че преработват само сурово мляко. Продуктите са качествени и това е ясно и от цифрите – реализацията на общите обеми е 65% на фирмите, членуващи в АМБ на българския пазар, а близо 70% – на външните пазари. Това е факт за качество и интерес от външни контрагенти към фирмите, членове на АМБ.

- Съвременната бързооборотна хранителна индустрия прави компромиси с качествения и здравословен състав на храните и специално при млечните продукти. Този компромис се нарича имитиращи продукти. След като преди повече от година, в разгара на дискусиите около Наредбата за специфичните изисквания за производство на млечни продукти, изразихте пред читателите на „АгроКомпас” позицията си, че когато са създавани преди години млекопреработвателните предприятия у нас, включително със средства по предприсъединителните фондове, никой не е подозирал, че те ще преработват нещо друго освен сурово мляко. Затова се обявихте против смесеното производство на млечни продукти и от сурово мляко и на такова с растителни мазнини. Какво мислите днес за законовото пресичане (с Наредбата, макар и атакувана в съда) на тази практика?

- Този въпрос години наред е коментиран. Зам.-министър Явор Гечев и ръководството на МЗХ са категорични, че Наредбата няма да падне, напротив – ще стане още по-стриктна. Онзи, който иска да произвежда имитиращи продукти, да го прави, но трябва да се спазват правилата и те да са ясни на всички млекопреработватели. Не може заради печалбата на някой да страда целият бранш и да се предлагат „боклуци”. АМБ беше инициатор за разделяне на щандовете – да има разграничаване на продуктите с растителни мазнини и истинските, подкрепихме и Наредбата за специфични изисквания на млечните продукти. Връщане назад няма. Фирмите, членове на нашата Асоциация, многократно са заявявали, че ще произвеждат и го правят в посока качествени български млечни продукти по традиционни рецепти. Те ще са гарант за запазване и съхраняване на традициите на българската млечна промишленост.

 

Автор: Мариела Илиева
Целия материал четете в брой Ноември 2013



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Иновативно и печелившо земеделие с продуктите на Corteva Agriscience™
Компанията залага на иновации и био решения – това стана ясно на Портфолио Фарм край добруджанското село Победа

Атрактивни попълнения в портфолиото на Nuseed при слънчогледа
Компанията излиза и с нови култури – карината и тръстика

Листните торове на Лебозол® – сигурност и ефективност при климатични промени
Ефективното редуциране на азотното хранене ще бъде все по-важна тема в следващите години

Деница Иванова: Изкупната цена на малините за преработка падна двойно в сравнение с миналогодишната
Пазарът на малини и ягоди за прясна консумация постоянно расте

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg