Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Събота, 29 Февруари 2020

Февруари 2020

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Тема на броя Брой: Септември 2014
Местните храни – стимул за местния бизнес
Да се подкрепят фермерските общности, които обезпечават европейските граждани с качествени и разнообразни храни

Местните храни – стимул за местния бизнес

print

e-mail facebook

Да се подкрепят фермерските общности, които обезпечават европейските граждани с качествени и разнообразни храни, произведени устойчиво в съответствие с нашия стремеж за опазване на околната среда, водите и хуманното отношение към животните, заръча новата Обща селскостопанска политика на Европейския съюз, с хоризонт до 2020 г. В така определеното дългосрочно бъдеще за земеделието и селските ни райони, храните, природните ресурси и териториалните предизвикателства ще се наложи да бъдат фокусът на националната ни политика в сектор Земеделие. И може би това до голяма степен е шанс за страната ни, в която малките ферми и техните собственици и стопани са преобладаващите, а проблемите и търсенията им – перманентно пренебрегвани и все още нерешени.

Производството на местни продукти може да бъде стимулирано чрез Програмата за развитие на селските райони (ПРСР), като се насърчават местните общности, а успешното ѝ осъществяване ще доведе до успех на местните продукти, заяви позицията си проф. Пламен Мишев от УНСС на провелия се това лято в София семинар по международния проект LOCFOOD. Опита и позициите си по темата изразиха и представителите на 13 партньори от 9 европейски държави. Проектът LOCFOOD „Местните храни – стимул за развитието на местния бизнес” започна през декември 2011 г. с финансиране по Програмата на Европейския съюз ИНТЕРРЕГ ІVС и Министерството на регионалното развитие. Водещият партньор е от Норвегия, а останалите са от Великобритания, Гърция, Испания, Италия, Словения, Швейцария, Швеция, България – с фокус в област Софийска. Координатор за проекта у нас е Фондация „Евро – перспективи”. Водещата цел е обмяната на опит и добри практики в регионите за подпомагане на микро- и малките предприятия в областта на храните. По проекта са проучени добри практики, които създават условия за развитие на местните пазари и популяризирането им сред производителите и потребителите; за разработване и прилагане на маркетингови стратегии за повишаване на информираността за местните продукти, представяне на „историята” на добрия местен продукт и свързването му с туризма, фокуса върху регионалната идентичност; както и за подкрепа на местния хранителен сектор. А когато се говори за него, се обръща внимание върху регулаторната му рамка, маркетинговите му инструменти, инициативи и програми на местно ниво, подкрепяни от местните и държавни власти.

„Темата е изключително важна за България, където доскоро понятия като местна храна, традиционна храна, къси вериги, директни продажби от фермата са нови термини, които вече навлизат доста агресивно. Системата и обстоятелствата у нас ни принудиха повече от 40 години да живеем в процес на индустриализация, включително и на храната“, заяви при откриването на семинара Магърдич Хулиян – председател на Националното сдружение на малките семейни ферми и преработватели (НСМСФП). По думите му тази тема е важна от гледна точка на това, че местните храни, традиционните продукти, местните сортове и породи са стратегическа гледна точка за съхраняване на местните селски общности у нас. Действителността досега обаче показва, че семейните и малки ферми са продавали фермерска храна буквално нелегално в България, докато в страните от ЕС такива практики се толерират, констатира Хулиян.

В резултат на глобализацията в момента в диетата на градските жители доминират продуктите на големите пазарни играчи, припомни проф. Мишев от УНСС. А при употребата на местни продукти се щади природата, но за да се стигне до този ефект, трябва да имаме зрял и богат пазар – хората да са готови да плащат повече за местния продукт, допълни специалистът.

Малките производители и преработватели не могат да се конкурират с индустриалното производство на земеделски продукти с регулярни доставки. За преодоляването на този дисбаланс могат да помогнат местни фермерски пазари, на които малките стопанства да имат възможност да предлагат продукцията си – с малки и сезонно определени доставки, директно на крайните потребители. Такава позиция изказа по време на конференция в София Ивана Мурджева, член на УС на НСМСФП. „От много голямо значение за малките земеделски производители и фермери е добавената стойност към продукта, който те произвеждат, защото тя е свързана със защитата на произхода и в крайна сметка води до положително развитие на региона“, обяви позицията си Мурджева. По думите ѝ регионалност, устойчивост и традиция са ключовите думи за малките стопанства в България, които произвеждат традиционни аграрни продукти.

 

Автор: Мариела Илиева
Целия материал четете в брой Септември 2014



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Горещо препоръчвам новата ни селекция
Георги Герджиков, промотър ключови клиенти на фирма Кортева

Икономически изгодни Пакетни Предложения от ФМС Агро България
Продукти, които отговарят на най-добрите земеделски практики

Кубота България награди най-добрите си дилъри за 2019 г.
За първенците е предвидено и посещение на заводите на Кубота в Япония

Може да внасяте от Нидерландия знания и технологии
Ари Фелдхайзен, земеделски съветник на Кралство Нидерландия в посолствата в София и Букурещ

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg