- Как се стигна до ситуацията на липсваща държавна помощ за възстановяване на акциза върху горивата?
- Знаете, че нотифицираната държавна помощ, която беше до 2009 г., изтече и новото правителство не я поднови. Водихме разговори и с финансовия, и със земеделския министър и за 2010 г. беше взето решение земеделските производители да бъдат компенсирани със 70 млн. лв., които да се добавят към националните доплащания. Доколкото знам, това се е случило – в бюджета са приети 293 млн. лв., в т.ч. и тези 70 млн. За 2011 г. обаче искахме да бъде нотифицирана отделна държавна помощ и производителите да купуват гориво без акциз. Има различни механизми, чрез които това може да се случи. Може схемата да е както са купюрите за дърва и въглища.
В началото на септември зам.-финансовият министър Владислав Горанов изпрати писмо, в което пише, че Европа наистина ни дава такава възможност, но тя е пожелателна, а не задължителна. Искам обаче да подчертая обаче – след като сме на опашката на Европа и получаваме най-ниското субсидиране, ако не се ползваме от тази държавна помощ, конкурентоспособността на нашите стопани спрямо тези от старите страни членки ще бъде още по-малка.
Тази помощ е едно стъпало,което ще ни доближи до известна степен до тях. Доколкото знам, г-н Дянков твърдо е против – мотивът му е, че страната ни е в криза. И нищо повече. Да, но и земеделските производители също сме в криза. А и г-н Дянков, ако направи един бърз анализ откъде през последните месеци влизат пари в хазната, ще установи, че голям процент са от земеделие. Вече има брожение сред стопаните и мисля, че ако тази държавна помощ не бъде нотифицирана в най-кратко време, ще си потърсим правата по друг начин. Предварително няма да казвам как, но ви уверявам, че сме твърдо решени да отстояваме позицията си докрай. Ако годината е била по-благоприятна, следващите никой не знае какви ще са. А не може със задна дата да се нотифицират държавни помощи и да се връщат пари.
Предложихме на аграрното министерство да има лимит, да има контрол, за да не се опорочи системата, както се случваше предишните години. Няма перфектна схема, която да се контролира на 100%. Винаги има начини за заобикаляния, но по начина, който предлагам – с купюри, възможностите за злоупотреби ще са сведени до минимум. А това ще извади на светло и тези, които работят в сивия сектор – ако искат да се ползват от държавната помощ.
Освен това до края на годината трябва да се променят някои закони, свързани с безакцизните горива, напр. този за данъчните складове, за да можем от 1-ви януари 2011 г. да купуваме гориво без акциз.
- А какъв е срокът да бъде внесена тази нотификация за одобрение? Има ли възможност „да изпуснете влака”?
- Не, няма такава опасност – първо, защото една такава помощ при екстремни ситуации може да бъде нотифицирана пред Брюксел за седмица. През 2006-а беше нотифицирана точно за 2 седмици.
Притесненията ми, обаче, са по отношение на законодателството, там нещата се случват по-бавно – първо четене, второ четене, изчакване и т.н. Но били сме свидетели колко бързо влизат някои законопроекти в зала, за няма и половин месец. Така че при желание на управляващите това нещо ще се случи.
- Чувствате ли се ощетени, че в някои европейски страни ще получат по-рано субсидиите, а отново българският фермер остава по-назад?
- Разбира се, че се чувстваме пренебрегнати, в условията на финансова и икономическа криза правителството не предприема нищо, а министърът на земеделието казва – все още не сме заснели новите ортофотокарти… Това не е оправдание! Ако човек има желание, намира начин. Дори да не е готов слоят, има възможност за авансови плащания, а след като бъде готов – да се преизчислят и да се доизплатят останалите средства. Не искам да давам съвети на Министерство на земеделието как да работи, но все пак, говорим за европейски средства, които можеха по-рано да влязат в икономиката ни и земеделските производители да посрещнат зимата по-спокойни.