- Г-н Николов, след провеждане на Общо събрание на Българската асоциация на търговците на агротехника, бяха определени датите на провеждане на второто пролетно издание на изложението БАТА АГРО – от 8 до 12 март 2016 г. Какви са очакванията Ви?
- Първото пролетно издание на БАТА АГРО беше един експеримент, който премина при неочакван за нас успех, защото участваха над 100 фирми, което надвишава броя на участниците в първото майско издание на изложението преди 5 години. Това ни дава много големи надежди за следващото издание, в което се надяваме да се включат много повече фирми.
Нашата асоциация пое много голям риск, провеждайки БАТА АГРО Пролет по същото време с провеждането на друго изложение. В крайна сметка, БАТА АГРО извоюва името на едно професионално изложение, в което публиката е много сериозно специализирана.
Другата причина за големия интерес беше очакването на отварянето на програмите за финансиране на земеделието. Нормално е във фаза на предпроектна готовност хората да искат да се запознаят с новостите в земеделието.
- На първото пролетно издание имахте уникална закрита изложбена площ. Ще бъде ли изградена отново и за следващите изложения?
- БАТА АГРО, като асоциация, направи много голяма инвестиция, за да може да се осигурят закрити площи за фирми, които имат по-малки щандове. Тя беше необходима, имайки предвид периода, в който то се проведе. Такава закрита площ от временен характер се прави за първи път в България. Тя е планирана и за следващото изложение.
- Защо се наложи изложението БАТА АГРО да се провежда два пъти в годината? Има ли какво ново да покажат фирмите за период от няколко месеца?
- Решението беше продиктувано от стремежа на нашите членове да имат два пъти годишно контакт с клиентите си, тъй като в България планирането на закупуването на агротехника не е дългосрочна задача на повечето земеделски производители. Затова по-честият контакт на фирмите с техните клиенти е полезен от търговска гледна точка.
А по отношение на новостите – на двете издания на изложението, фирмите селектират и представят различни продукти, подходящи за съответния сезон. Затова винаги има какво ново да се покаже в различни продуктови гами.
- Каква е ролята на БАТА АГРО за модернизирането на агропарка на българското земеделие?
- Изложението БАТА АГРО е един инструмент, който подпомага клиентите да вземат решение. Иначе е ясно, че трябва финансиране. В този сектор се случиха много недомислени неща. Едно от тях е, че още когато се сключваше договорът за асоциирането на България към ЕС, се допусна много голяма грешка в изчисляването на нуждите на страната ни от нова агротехника. Ние бием камбаната от много години за остаряването на машинния ни агропарк. Независимо от финансирането по програма САПАРД и ПРСР 2007-2013, при цялата техника, която се внесе, средната възраст на тракторите у нас е паднала с 3 години, а на зърнокомбайните – с около 4 години. Това са машини, които са морално остарели и експлоатацията им е свързана с много високи разходи. А това не бива да се допуска в едно модерно земеделие, което има претенцията да бъде конкурентоспособно.