Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Сряда, 24 Април 2024

Декември 2023

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Гост на броя Брой: Октомври 2015
Ранкирането на проектите е в пряка връзка с приоритетите на Програмата
Юлия Григорова, ръководител на Програма Политики и зелена икономика на WWF-България

Ранкирането на проектите е в пряка връзка с приоритетите на Програмата

print

e-mail facebook

- Г-жо Григорова, обявихте като коректив за работата и оценката по ПРСР (2014-2020) изпълнението на нейните приоритети. В какво се фокусират те и достигна ли се до предварително обявената амбиция за нейното опростяване?

- ПРСР (2014-2020) с всичките ѝ мерки е доста тежка програма. Аз лично смятам, че вместо да бъде опростена, се стигна до нейното усложняване, за разлика от предходната ПРСР (2007-2013), която беше фокусирана в четири оси с определени приоритети и към всяка ос имаше мерки. Тези мерки в старата Програма определяха как ще бъде постигната целта за изпълнение на самата ос, докато в настоящата ПРСР всичко е определено в стратегически приоритети. В нея отново има три цели, които се дублират с тези от Програмата за периода 2007-2013 г. Много важен момент обаче е, че ПРСР (2014-2020) има категорично нови елементи. Характеристиките им свързвам с процеса на създаването на самата Програма, не само в България. Знаете, че през този програмен период Европейската комисия си постави две основни цели. Едната е да адаптира програмите и различните фондове на ЕС, така че те да отговорят по-широко на потребностите на всички страни членки, от една страна. От друга страна, си постави за цел да опрости целия процес на създаване на регламентите, на програмите, както и последващото кандидатстване по тях. Защото един от уроците на предходния програмен период беше, че е много трудно кандидатстването, че програмите не са достъпни за масовия потребител в страните членки и също така, че административните бариери във всички тях са много високи. По отношение на опростяването на процедурите, сами виждате от програмата, чак такова нещо категорично не сме постигнали. ПРСР (2014-2020) все още е доста сложна за кандидатстване, въпреки че се направи опит самата административна тежест да бъде свалена не само от страна на Министерството на земеделието и храните, но и от страна на координационното звено в Министерския съвет, което отговаря за всички програми на България.

- Откъде идва цялото практическо усложняване на ПРСР (2014-2020)?

- Може би първо от начина, по който бяха създадени регламентите. За първи път този програмен период, когато започнаха да се разписват регламентите на ЕС, имаше т.нар. процес на триалог, т.е. те бяха обсъждани не само със заинтересованите страни в ЕК, не само в Съвета на Европа, но те влязоха и в Парламента на Европа. Тогава различните политически групи, различните комисии, имаха възможност да изкажат становища. По този начин стана така, че много големите лобита на ЕС в Брюксел, далеч по-мащабни от тези у нас и не само в областта на земеделието, бяха много активни по отношение на процесите. Те се фокусираха първо върху Комисията, когато тя отвори регламентите за обсъждане, след това минаха през Съвет и Парламент, така че различните интереси много се припокриваха. Знаете, че регламентите бяха одобрени чак през 2013 г., а активната работа по Програмата стартира през 2014 г. Имаше регламенти, одобрени в самия край на предходната година. Страните членки масово работеха и програмираха на базата на недовършени, негласувани, неодобрени финално регламенти. На базата на финално одобрени регламенти България се наложи да доразпише определени моменти в Програмата. Другият нов момент в тези регламенти беше, че те поставят стратегически цели и дават възможност на страните членки да определят една рамка. На практика ПРСР (2014-2020) има доста програмни области. Когато говоря за тях, аз се опитвам максимално да опростя презентацията си, защото Програмата е от порядъка на 700 страници. Ние, като нейни потребители, на практика нямаме достъпна възможност, за да видим накратко какво е най-важното в нея, по какво може да се кандидатства, кои са общите моменти по всички мерки. Всички това много обърква хората към моментите на кандидатстване по първите отворени мерки.

 

Автор: Мариела Илиева
Целия материал четете в брой Октомври 2015



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Иновативно и печелившо земеделие с продуктите на Corteva Agriscience™
Компанията залага на иновации и био решения – това стана ясно на Портфолио Фарм край добруджанското село Победа

Атрактивни попълнения в портфолиото на Nuseed при слънчогледа
Компанията излиза и с нови култури – карината и тръстика

Листните торове на Лебозол® – сигурност и ефективност при климатични промени
Ефективното редуциране на азотното хранене ще бъде все по-важна тема в следващите години

Деница Иванова: Изкупната цена на малините за преработка падна двойно в сравнение с миналогодишната
Пазарът на малини и ягоди за прясна консумация постоянно расте

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg