- Г-жо Иванова, какви са инструментите, с които Национална федерация „Земеделие и горско стопанство” към КТ „Подкрепа” защитава и помага да се спазват социалните и синдикални права на българските граждани, работещи в селското стопанство и горския сектор?
- Основен инструмент на синдикалните представители на работници и служителите, като цяло и в частност на нашата федерация, е ефективният социален диалог. В България ние участваме в трипартитния социален диалог, който е ситуиран в Министерството на земеделието и храните, и в бипартитния такъв, който е по предприятия, там където са нашите синдикални организации. В резултат от бипартитния социален диалог ние подписваме Браншови колективни трудови договори за съответни браншове и Споразумения за държавните служители, работещи в съответните второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към МЗХ, където имаме синдикални членове.
Наши представители участват и в Комитета по наблюдение на Програмата за развитие на селските райони (2014-2020), където сме гарант, че Програмата и ОСП, като цяло за България, ще изпълнят новите си цели, а именно да бъдат ориентирани към повече на брой земеделски стопани и производители, които създават повече заетост. Участваме също така в множество консултативни съвети към МЗХ по различни теми.
- Кои са партньорите ви за постигане на конкретни резултати в тази мисия и за какво се договорихте с тях на последния Отраслов съвет за тристранно сътрудничество в сектор „Земеделие и горско стопанство” в МЗХ през месец май т.г.?
- Основен наш партньор на първо място е МЗХ в Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество, както и представителните организации на работодателите в България. Партньори са ни съответните представители на работодателите във второстепенните разпоредители с бюджетни кредите към МЗХ, в държавните горски предприятия, както и в „Напоителни системи” ЕАД, с които имаме един много добър социален диалог, винаги завършващ с подписване на Браншови колективни трудови договори и Споразумения. Провеждаме редовно заседания на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество „Земеделие и горско стопанство”, пример за което е и последното от 10 май т.г.
Темите му бяха свързани с информация за изпълнението на бюджета на МЗХ за миналата година, с утвърдените му параметри за тази година и по-точно с неговото разпределение. Дискусията беше и върху разпределението на средствата, предвидени в разходите за персонал в бюджета на МЗХ за 2016 г. в размер на 5 млн. лева за увеличаване на работните заплати по второстепенни разпоредители с бюджет. Позицията на нашата федерация по тези точки беше, че ни е предоставена пълна и изчерпателна информация относно бюджетите за 2015 г. и 2016 г. Единственото неудовлетворително е, че бюджетът на Министерството е недостатъчен, в резултат на което имаме недофинансиране на основни политики. Това е изразено най-силно в политиката „Безопасност по хранителната верига”. Бюджетът на МЗХ е завишен нереално в приходната му част и недофинансиран в разходната част. В резултат от това всяка година се налагат корекции в разходната част на бюджета, с цел изпълнение на политиките, които са основни за дейността на МЗХ.
Друга тема, свързана с бюджета, са средствата за работни заплати. Те не предвиждат адекватно заплащане на труда на работещите във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към МЗХ. Съответно имаме нарушение на Наредбата за работните заплати в държавната администрация и наредбата за атестации към нея. В продължение на 8 години няма актуализация на работните заплати в тези администрации. Основен дебат водихме за заплатите на работещите в Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). От качествения труд на тези служители зависи животът и здравето на българските и европейските граждани. Техните работни заплати са унизително ниски в сравнение с поверените им отговорности и нуждата от квалификацията, на която трябва да отговарят. КТ „Подкрепа” ще продължи да настоява за преразглеждане на бюджета за работни заплати на БАБХ, така че да има ръст на работната заплата, който да отговори на техните задължения и отговорности.
|