Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Петък, 29 Март 2024

Брой ноември 2023

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Актуално Брой: Август 2016
Година на географските означения в България - да защитим българския вкус
Евродепутатът Момчил Неков активизира потенциала на европейските схеми за качество в България

Година на географските означения в България - да защитим българския вкус

print

e-mail facebook

България има утвърдени традиции в производството на редица специфични продукти: кисело мляко, бяло саламурено сирене, кашкавал, баница, българско розово масло, лавандулово масло, различни месни продукти като луканки, суджук и пастърма и други традиционни български продукти, припомни евродепутатът от левицата Момчил Неков на специална пресконференция „Година на географските означения в България - да защитим българския вкус“

в Дома на Европа в София. В отговор на преференциалния вот на избирателите си, от челното място в евролистата на социалистите в Европейския парламент повече от година акцент в контактите му с родни производители са възможностите за получаване на право за ползване на защитено наименование на техните уникални продукти, с което в значителна степен се разширяват пазарните им възможности.

Евродепутатът Неков припомни в края на юни, че България е член на Европейския съюз от 2007 година и предприсъединителните процеси на страната ни са започнали още в началото на хилядолетието. За този период в европейската система за защита на качествени селскостопански продукти страната ни, за жалост, има само два – горнооряховски суджук и българско розово масло. Той направи сравнение с Хърватия, която е членка на ЕС от 2013 г., а има вече успешно защитени 11 продукта. По думите му „някои държави са със стотици, като например Гърция, която има 103 защитени продукта, Португалия – над 130, Германия – над 85. Да не говорим за класиките като Италия, чиито защитени продукти са над 280 и Франция - с 230. В същото време има български храни и продукти, за които хората питат и ги търсят, но се притесняват, че изчезват от българския пазар.“

Евродепутатът поясни, че в ЕС има разработена цялостна политика на качеството – защитени наименования, която включва защитени наименования за произход, защитени географски указания и храни с традиционно-специфичен характер. Нейните цели са да изтъкне специфичните качества на определени типични продукти на пазара и да ги отличи от останалите продукти в магазините чрез означаването им със символите на Европейската Общност. Защитата на географските наименования е насочена предимно към продукти с географски произход от малък географски район в рамките на държавата, а не продукт, произвеждан в цялата държава под наименованието „български”, припомни Неков. Допълни, че защитените географски означения имат защита на права на интелектуална собственост.

 

Автор: Мариела Илиева



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Иновативно и печелившо земеделие с продуктите на Corteva Agriscience™
Компанията залага на иновации и био решения – това стана ясно на Портфолио Фарм край добруджанското село Победа

Атрактивни попълнения в портфолиото на Nuseed при слънчогледа
Компанията излиза и с нови култури – карината и тръстика

Листните торове на Лебозол® – сигурност и ефективност при климатични промени
Ефективното редуциране на азотното хранене ще бъде все по-важна тема в следващите години

Деница Иванова: Изкупната цена на малините за преработка падна двойно в сравнение с миналогодишната
Пазарът на малини и ягоди за прясна консумация постоянно расте

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg