Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Вторник, 23 Април 2024

Брой ноември 2023

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Пазари Брой: Май 2020
В Нидерландия над 4% от площите са биологични, което е 75 000 хектара
Мариан Блом, експерт в областта на биологичното производство и мениджър в организацията Бионекст

В Нидерландия над 4% от площите са биологични, което е 75 000 хектара

print

e-mail facebook

 

„Ние сме малка държава в Северозападна Европа, с около 42 000 кв. км площ и с население от около 17 млн. души. Ако я сравните с България – вашата страна е 3 пъти по-голяма, а има едва 7 млн. души население. И така – малки сме по територия, с голямо население и развито земеделие. Ние сме равнинна страна с много плодородна земя и почти 70% от площта ни се използва за земеделие. Произвеждаме много продукти по конвенционален и биологичен начин. В нашата страна малко над 4% от площите се обработват биологично, което прави 75 000 хектара. Това е под средното за Европейския съюз, където с 7% от площта се обработва по този начин. Малко повече от 2000 ферми са сертифицирани за биологично производство. Основно те се занимават с млекопроизводство и земеделие.“

Най-продаваните биологични продукти в магазините в Нидерландия са яйца, млечни продукти и зеленчуци. Най-високият им пазарен дял е отреден именно за биологичните яйца. Страната търгува с България подправки и розово масло.

Мариан Блом e мениджър на обединената холандска организация Бионекст, чиято дейност е насочена към иновациите и науката в биологично производство. Организацията представлява интересите на холандските биологични фермери, преработватели, търговци и специализирани магазини за биопроизводство. Основните й цели са повишаване на качеството и устойчивостта на биологичното производство и увеличаване на площта с биологично производство. Това става чрез застъпничество, лобиране, координация на научните изследвания, създаване на мрежи за подобряване на разпространението на знанието, стимулиране на участието на потребителите и изграждане на капацитет. Някои дейности са в полза на целия биологичен хранителен и селскостопански сектор, други са насочени към специфични вериги на стойност или производствената сфера. „Да, когато погледнем към пазарния дял, ако взема цялата картина, оборотът от продажби е 1,6 милиарда евро, което прави 4,7% от общото потребление. Основните продажби на биохрани минават през конвенционалните супермаркети, половината от биологичните ни продукти са продадени през супермаркетите. В същото време има много специализирани биомагазини, може би 100 или 150. 20% от биопродуктите са продават през тях. Други 20% са продавани през сектора на услугите като кетъринг, например. Останалите 10% пък се продават на фермерски пазари.“

Оказва се, че кооперирането в Нидерлания е далеч по-ефективно, прието и действащо, отколкото у нас. Важните решения се вземат от земеделски съюзи, които комуникират на високо ниво от името на фермерите.

„Когато погледнете земеделието, целия сектор, фермерите – те са обединени в аграрни асоциации, които работят за благото на стопаните. Също и конвенционалните фермерски организации работят и за биопроизводителите. Но повечето от стопаните са обединени в техни специализирани земеделски съюзи. Като например БИОХАЙС, което се превежда като БИОКЪЩА или къща за биофермерите. Те говорят от името на целия биосектор в Нидерландия. Имаме много разнообразни сектори – например, на производителите на биохрани, собственици на свинеферми или птицеферми, на билкарите. Всички те се представляват от БИОХАЙС. Организацията брани тяхната позиция. Тъй като ние имаме много търговски и преработвателни компании, те също имат своя асоциация, наречена БИО НИДЕРЛАНДИЯ. Организацията взима свои решения, които са релевантни за тези компании. Имаме и трета организация, в която са обединени специализираните магазини. Необходимо е да работят заедно, за да могат да са полезни на целия сектор. Тук е мястото и на БИОНЕКСТ, защото ние обединяваме тези 3 асоциации и когато вземаме участие по важен въпрос, ние говорим от името и на 3-те.“

 

Автор: Списание АгроКомпас



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Иновативно и печелившо земеделие с продуктите на Corteva Agriscience™
Компанията залага на иновации и био решения – това стана ясно на Портфолио Фарм край добруджанското село Победа

Атрактивни попълнения в портфолиото на Nuseed при слънчогледа
Компанията излиза и с нови култури – карината и тръстика

Листните торове на Лебозол® – сигурност и ефективност при климатични промени
Ефективното редуциране на азотното хранене ще бъде все по-важна тема в следващите години

Деница Иванова: Изкупната цена на малините за преработка падна двойно в сравнение с миналогодишната
Пазарът на малини и ягоди за прясна консумация постоянно расте

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg