Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Четвъртък, 28 Март 2024

Брой ноември 2023

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Бизнес Брой: Май 2020
Спад в продажбите на бира заради коронавируса
Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България

Спад в продажбите на бира заради коронавируса

print

e-mail facebook

 

Независимо от свитото потребление на бира заради затварянето на Хорека сектора през март и април основна грижа на пивоварната индустрия е запазване на човешките ресурси. Пандемията, за съжаление, преобърна положителния тренд, защото наистина имаше бум в развитието, както на малки и средни пивоварни предприятия, на различни видове бира, така имаше и бум на работната заетост. Това коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България. По думите й индустрията има нужда от високоспециализирани, с високи компетенции персонал. „И независимо от това, че загубихме моментално от пазара 20%, наша основна грижа е да запазим човешките ресурси. И колкото индустрията да не е структуроопределяща за икономиките в глобален мащаб, тя генерира директна заетост на 220 хил. души, като заедно със секторите на доставчици и клиенти от търговската мрежа и заведенията за обществено хранене цифрите набъбват на над 2 млн. души. В България числата са доста респектиращи - в индустрията работят и заедно с високия сезон средно 2 200 души. С доставчиците поддържаните работни места са около 9 000, а тези, които работят в Хорека сектора, са не по-малко от 20 000-21 000 души. Във връзка с това се въвеждат нови гъвкави методи и политики, които да минимизират сътресенията в бранша. Инвестиции в иновации, свързани с разширяване и модернизиране на логистичната производствена база, така и с разширяване на продуктовото портфолио в световен мащаб. През миналата година инвестициите в дълготрайни материални активи за предприятия, членове на Съюза на пивоварите, възлизат на около 43 млн. лв., които произвеждат 98% от бирата в страната. Което предразполага да се предлагат различни марки и стилове пиво и то с високо качество. Вероятно браншът ще пренасочи производството към бутилирано пиво, а не толкова в кегове, въпреки че сега идва пиковият сезон.

Индустрията е изправена пред сериозни предизвикателства, но ние ще станем по-креативни и устойчиви, коментират от Съюза на пивоварите. Приоритетно предприятията през последните години работят за прилагане на кръговата икономика. Специално пивоварната индустрия е постигнала много високи резултати в този аспект, като работи за намаляване използването на природните ресурси. За производството на 1 хектолитър пиво по-рано са отивали около 15 хектолитра вода. Производствените мощности изискват една изключително висока хигиена и миене на всичките поточни линии. В момента това е намалено до 3-4 хектолитра. Разликата е голяма. Да не говорим, че големите компании, които са 3 в този бранш, изградиха така наречените анаеробни стъпала и сложни инсталации за пречистване на отпадните води. По този начин се третират около 90% от отпадните производствени води от биологическите замърсители. Пивото е един естествен продукт, а бирената мая се приготвя от малц, в чийто състав е хмелът. В тези съставки има много ценни вещества. Една част от бирената каша след производството на бирата отива за изхранване на животните, другата - за производство на биогаз.

Нещо много любопитно, което става много модерно. Неотдавна пивоварите демонстрираха нишка за 3D принтер не от пластмаса, а от преработката на биологичния отпадък за направа на различни матрици за еднократни бирени чаши. Браншът работи върху проект за намаляване на пластмасовите бутилки с цел опазване на околната среда. На нашия пазар има трайна тенденция за редуцирането им. Преди години пластмасовите бутилки бяха 60% от пазара, а за миналата година са 53-54%. Празните опаковки се предлагат за рециклиране през организациите за оползотворяване на отпадъците. Доклад на МС от 2018 г. сочи, че в страната ни се рециклират 3 пъти повече PVC опаковки, отколкото е предвидено в европейските директиви. Новата директива за пластмасите има високи предизвикателства, с които пивоварите трябва, заедно с колегите си от безалкохолната индустрия, да се справят, а целите постоянно се увеличават. Ще има изискване самите бутилки да са с такъв дизайн, че капачката да бъде прикрепена към бутилката по начин, по който да не се маха, но все още това не е разработено. Освен това трябва да се сложат нови линии, които да произвеждат не само такива бутилки, но и такива пълначни линии. Въобще всяко едно такова нещо е свързано с инвестиции и може би това ще е един добър момент, в който инвестициите ще бъдат пренасочени към стъклени бутилки или кенчета. Това ще бъде една страхотна възможност за индустрията както да опазва околната среда, така и да предлага продукта в опаковка, която е била винаги класика – стъклото, защото там винаги е била най-висока добавената стойност.

 

Автор: Диана Александрова
Целия материал четете в брой Май 2020



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Иновативно и печелившо земеделие с продуктите на Corteva Agriscience™
Компанията залага на иновации и био решения – това стана ясно на Портфолио Фарм край добруджанското село Победа

Атрактивни попълнения в портфолиото на Nuseed при слънчогледа
Компанията излиза и с нови култури – карината и тръстика

Листните торове на Лебозол® – сигурност и ефективност при климатични промени
Ефективното редуциране на азотното хранене ще бъде все по-важна тема в следващите години

Деница Иванова: Изкупната цена на малините за преработка падна двойно в сравнение с миналогодишната
Пазарът на малини и ягоди за прясна консумация постоянно расте

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg