Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Четвъртък, 18 Април 2024

Брой ноември 2023

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Финансиране Брой: Февруари 2022
Производството на грозде - под въпрос?
Вече ще знаем колко калории съдържат алкохолните напитки

Производството на грозде - под въпрос?

print

e-mail facebook

 

Лозарството – в криза

У нас масово се изкореняват лозя, защото стопаните не могат да ги поддържат. Лозарите са на ръба. За тази година по техни сметки разходът на декар ще надхвърли 700 лв., а от 1 дка лозе те берат между 800 и 1000 кг. При средна цена 0.70 лв., приходът от продажбата на грозде ще е 560 лева. Така че, призивът ни е по най-бързия начин да намерим решение да се финансират лозарите, така че да имаме грозде в България, защото лозята са намалели над 10 пъти за последните 15 години. Ще стане така, че България няма да има суровина да произвеждаме вина и високоалкохолни напитки и ще трябва да внасяме, алармира Йордан Чорбаджийски, председател на Националната лозаро-винарска камара.

Г-н Чорбаджийски, какви мерки предлага НЛВК?

„Нашето предложение е да се отделят 50 милиона лева за лозарите, като тези 50 милиона много лесно ще се върнат обратно в бюджета. Защото, ако на финансиране подлежат лозари, които са си продали гроздето само на лицензирани производители и представят документ за това, тези средства ще се върнат в бюджета незабавно като акцизи, ДДС, осигуровки и т.н. Така ще пресечем и сивия сектор, защото когато няма суровина, няма как да произвеждаш нито вино, нито ракия.

Към момента какво подпомагане получават лозарите?

Те получават 15 евро на декар, 15 евро са субсидиите и за пасища. Лозето се гледа целогодишно. Постоянно има дейности.

А как се отразява инфлацията на производителите на вино и други алкохолни напитки?

Ние всеки ден получаваме някаква промяна на цени. Дали ще бъде на кашони, дали ще бъде на етикети, дали ще бъде на бутилките. Ще Ви дам за пример - 70% от производството на бутилките е на газ. Отделно от това виждате с тока какво се случва. Миналата година, ако сме го плащали на 90-110 лв. на MW, сега го плащаме 500-550 лв. на MW. Другото по-притеснително е, че говорим само за тока. Да де, ама голяма част от предприятията работят на газ. Искаме незабавни мерки за подкрепа.

А цената на крайния продукт?

Цената на виното поскъпна между 7 и 10%. Сега очаквам до март месец – с още 15%. Нашите себестойности са в космоса вече. По някакъв начин ние трябва да спасим бранша. Единственият начин да го спасим е да покачим цените. Ако на нас ни се е вдигнал разходът с 30%, ние няма да вдигнем с 30% цените. Ние ще намерим баланс, така че да не караме потребителя да харчи повече пари за нашите напитки.

Заради инфлацията най-пострадали са висококласните вина и тези, които се консумират предимно в заведенията. Част от малките производители на лимитирани серии се ориентират към по-ниския ценови клас, за да могат да продадат продукцията си в магазините.

Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки и Националната лозаро-винарска камара подписаха Меморандум за разбирателство относно енергийните стойности и хранителните съставки на алкохолните напитки в България. Ангажиментът гарантира, че до края на 2022 г. всеки две от три бутилки (66%), пуснати на пазара в България и ЕС, ще показват калорийната стойност на напитката, съобразена с категорията, алкохолния градус и големината на разфасовката. Разкажете повече.

Този меморандум е една инициатива на всички браншови организации в ЕС, който и ние подписахме. Идеята на този меморандум е, че ние доброволно се съгласяваме да сложим енергийните стойности на напитките върху контра етикета, така че да информираме потребителите всяка една напитка колко калории има. Отделно от това на самия контра етикет ще има един QR код, който сканирайки го с мобилно устройство, ще покаже съставките, къде е произведена напитката, какви са продуктите, които са вложени в нея и т.н., така че потребителите ще имат много добра информираност какво консумират и кой го е произвел.

Това важи за абсолютно всички алкохоли - водка, уиски, ракия, вина, джин. Над 50% производителите на алкохолни напитки в Европа вече имат тази информация на контра етикетите.

Какъв ефект очаквате?

С тази по-добра информираност на потребителите се надяваме да купуват напитки само от лицензирани производители и да знаят какво консумират. Идеята е, когато запознаем потребителя със съставките на продукта, с калорийните стойности, да си направи сметката дали да консумира напитка, която е произведена легално по всички санитарни изисквания или ще спре на някой пазар да си купи една бутилка с неясен произход и с неясно съдържание.

 

Автор: Списание АгроКомпас
Целия материал четете в брой Февруари 2022



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Иновативно и печелившо земеделие с продуктите на Corteva Agriscience™
Компанията залага на иновации и био решения – това стана ясно на Портфолио Фарм край добруджанското село Победа

Атрактивни попълнения в портфолиото на Nuseed при слънчогледа
Компанията излиза и с нови култури – карината и тръстика

Листните торове на Лебозол® – сигурност и ефективност при климатични промени
Ефективното редуциране на азотното хранене ще бъде все по-важна тема в следващите години

Деница Иванова: Изкупната цена на малините за преработка падна двойно в сравнение с миналогодишната
Пазарът на малини и ягоди за прясна консумация постоянно расте

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg