Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Вторник, 23 Април 2019

Април 2019

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Пазари Брой: Март 2019
Най-пълноценният форум за производителите на плодове и зеленчуци
InteliFresh събра сектора в Пловдив

Най-пълноценният форум за производителите на плодове и зеленчуци

print

e-mail facebook

Тенденции

„Светът на плодовете и зеленчуците непрекъснато се променя, което води и до промяна на търсенето, културата на храненето и интересите на потребителите – това заяви Николай Вълканов, управител на Фондация ИнтелиАгро на провелия се в Пловдив форум „InteliFresh 2019 – от градината до щанда“. По думите му

световните потоци на търговията на плодове и зеленчуци също се променят. Ако преди сме консумирали сезонни плодове и зеленчуци, сега можем да ги открием свежи на нашия пазар целогодишно. Това се дължи на достъпния пазар и на достатъчно добрата цена, без значение към се произвежда самата продукция.

Експертът е убеден, че е променена и културата на търсене. По думите му хората трябва да са уверени в това, което купуват. Тенденцията е международните стандарти при храните да стават нещо задължително - и на вътрешния, и на външния пазар.

Целогодишното потребление на пресни плодове и зеленчуци вече се равнява на около 250 млрд. евро. И само за 10-12 години се очаква да достигне 400 млрд. евро. Интересното обаче е, че този ръст се дължи най-често на храни, които са нетрадиционни – горски плодове, ядки, авокадо.

Опитът на Холандия

InteliFresh 2019 се осъществи с официалното партньорство на Посолството на Кралство Нидерландия в България. Въпреки че Холандия е с далеч по-малка територия и по на север от България – страната е сред лидерите в производството и търговията плодове и зеленчуци. Това се дължи на политиките в подкрепа на експорта и организираността на фермерите, чиито кооперативи имат огромна роля в развитието на земеделието.

Ари Фелдхаузен, съветник по земеделските въпроси към Посолството на Кралство Нидерландия, заяви, че холандският сектор на плодове и зеленчуци се модернизира много успешно през последните години, тъй като Холандия е малка страна, с ограничени ресурси. По думите му Холандия може да помогне на България да повиши своята производителност и качеството на продукцията си.

Организациите на производители в Холандия имат дълга история, първата от тях стартира още през 90-те години на миналия век. Кооперирането продължава и по-нагоре – организациите влизат в по-големи такива с участието на търговци и износители. Това помага на пазарите, заяви съветникът.

Той похвали второто издание на InteliFresh – впечатлен беше първо от огромния интерес и пълната зала, от динамичната програма и интересни теми. Посъветва организаторите да разширят амбициите си и форумът да стане по-международен – да се търсят още чужди компании и участници, за да се даде излаз на българските производители навън.

Ръст в продажбите на български плодове и зеленчуци през 2018 г.,

Важен участник в събитието станаха представителите на търговските вериги. Според тях нашенецът иска българска продукция и дори вече не се интересува толкова силно от цената. Родният потребител все повече се ориентира към по-здравословни храни, за които иска да знае кой и как ги е произвел. Търговските вериги вече нямат прекалени изисквания към доставчиците на плодове и зеленчуци, но „следят самото производство на полето и особено прилагането на растителнозащитните практики“. Количеството и съставът на доставките се определят с година напред. Пред фермерите представители на три от големите търговски вериги в страната – BILLA България, МЕТРО, Kaufland България отчетоха невероятен ръст в продажбите на български плодове и зеленчуци през 2018 г., като при някои стоки той е достигнал и 50%. Количеството и съставът на доставките се определят с година напред. От МЕТРО посочиха, че имат договори със стопанства с площ от 2 дка до 3 хил. дка. Като парадокс прозвучаха думите на Георги Гърневски от веригата, че миналата година хипермаркетът е експортирал към Великобритания розов домат с изключително качество, произведен в най-малката ферма от 2 дка.

 

Автор: Мирела Спасова



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Христофор Павлов: Пчелите губят ориентация под електропроводите
Кошерите могат да се контролират с телефон

Необходима е повече реклама, че е модерно и престижно да си в този сектор
Марк Де Турк, трейнър-консултант

От ЮМЗ-то до метеорологична станция и високи технологии
Петьо Христов - 28 години професия земеделец

Пламена Куртева - начело на семейната ферма в село Златовръх
Залага на породите Монбелиард и Холщайн-фризийско говедо

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg