Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Сряда, 28 Октомври 2020

Септември 2020

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Бизнес Брой: Април 2020
Аз вярвам в земеделието, то е много важно за България и е много интересен бизнес
Марк Де Турк, консултант

Аз вярвам в земеделието, то е много важно за България и е много интересен бизнес

print

e-mail facebook

Обучението на мениджъри и обучението на кадри в земеделските компании трябва да е приоритет за тези, които искат развитие. Марк Де Турк дава решения на често срещани проблеми в бизнеса – наемането на хора, внедряването на дигитални технологии, комуникативни стратегии.

През последните 10 години експертът е обучил около 6 000 мениджъри в България. В дългогодишната си работа той идентифицира няколко основни проблема, които са честа причина за проблеми в бизнеса.

Трудно намиране на работна ръка - решенията

„Работил съм сериозно с няколко земеделски компании, които имат този проблем. Една от причините е демографската криза и миграцията. Първо - трудно намират подходящи хора, второ – не могат да ги накарат да бъдат мотивирани, защото работниците предпочитат професии, които по-добре заплатени и по-интересни – например вместо да карат трактори, те предпочитат да карат тирове. Фермерите със сигурност трябва да обучат тези хора, проблемът е дали работниците ще останат в дългосрочен план.

Едното решение е да постигнат съгласие за по-дългосрочна работа, другото решение е тотална дигитализация и автоматизация на процесите. Но това зависи от възможностите за инвестиции. Трябва да се направи сметка кое е по-изгодно - да се наемат хора или да се инвестира в автоматизирани и дигитални системи. Дигитализацията е не само бъдеще, но и необходимост.

Работя с фирма, която предлага точно такива продукти и технологии – това са двама братя. Техните продукти са иновативни и ориентирани към бъдещето. Започнахме да ги обучаваме преди 7 години, всичките им мениджъри, екипът по продажбите - тогава бяха 20 души. Сега са повече от 200 човека. Първо коментирахме точно какви продукти са необходими на пазара, какво да доставят, подпомогнахме организацията във фирмата, също така помогнахме им да се съкрати периодът от наемането на хора до осъзнаването дали реално те си вършат работата. От 5 години започнаха да правят тестове при наемането на хора, които им позволиха да намират подходящ персонал за своя бизнес.

Освен това анализирахме финансовата ситуация и направихме така че да има баланс между паричния поток и необходимостите за дейността. Резултатите вървят нагоре. Днес не е толкова важен опитът, колкото способностите на мениджърите да бъдат смели и дръзки да се изправят пред предизвикателствата, способността да гледат в бъдещето, да бъдат гъвкави.“

Бързото разрастване – бомба със закъснител

„Компаниите могат да се издигнат и бързо да се сринат.

Виждал съм много такива случаи. Има обаче точна формула за запазване на стабилност.

Когато вашата компания има възходящо развитие, трябва да пестите пари и ресурси. Някои правят точно обраното, което е грешка. След това – концентрирайте се върху работата, платете дълговете си и задълженията си, довършвайте винаги започнатото, а когато обещаете нещо – направете го реалност, инвестирайте в по-добро обслужване. Това се нарича стабилен растеж. Това е придружено и от много стриктна организация. В противен случай ще има пропадане.“

Иновациите са необходимост, която стимулира растежа на компаниите

„Когато компаниите лансират иновации, те непременно не трябва да бъдат различни от конкуренцията. Защото много бизнес хора, които искат да бъдат по-добри от конкуренцията, свалят цените надолу, но това е добра стратегия в краткосрочен план, не и в дългосрочен. Други пък инвестират във високи технологии, които също са успешни, но в краткосрочен план. Какво имам предвид - когато трябва да се лансират иновации, първо да се слушат клиентите какво искат и тогава да се предложат нови неща, които могат да бъдат нови продукти или нови услуги. Ще ви дам пример – консултирам една фирма, която се занимава с производство на месни продукти. Тя предлага традиционни продукти като филе, шунка и т.н. В Западна Европа съм виждал малки сушени наденички – предложих на тази българска компания да започне да произвежда и тя подобен продукт – те се съгласиха. На практика това ще е по българска рецепта, базирана на френско-белгийски продукт. Сто процента съм сигурен, че този нов продукт ще бъде успешен. Все пак зависи от опаковката, цената и рекламата. Моето мнение е, че онлайн рекламата става все по-популярна и атрактивна – на практика фейсбук контролира пазара, но и инстаграм набира скорост всеки ден.“

 

Автор: Списание АгроКомпас
Целия материал четете в брой Април 2020



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
BEDNAR е в Топ 10 на европейските производители на машини
Цветомир Костов, териториален мениджър на марката BEDNAR за България

Хубаво грозде, хубаво вино – колко важна е техниката за обслужване на лозята
Японски технологии бяха представени в лозарско стопанство край село Главан

Минимален риск, максимални резултати от царевицата
Демо жътва край Попово – отличниците са ДКЦ 5075 и ДКЦ 4541

Ние не начертахме визия какво земеделие искаме
Ангел Вукодинов, зърнопроизводител

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg