Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Вторник, 23 Юли 2024

Декември 2023

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Браншове Брой: Юли 2023
Девет пчеларски интервенции
Те заместват досегашната Национална програма по пчеларство

Девет пчеларски интервенции

print

e-mail facebook

В настоящия програмен период интервенциите, които се отнасят до сектор „Пчеларство“, са 9 на брой и те заместват досегашната Национална програма по пчеларство. За кандидатстването разказва в аванс пчеларят Таня Гюрюшева, която е член на работната група, сформирана от земеделското министерство. Тя също така е пчелар и управител на най-голямата организация на производители пчелари у нас.

„От тази година заявленията се подават електронно през Системата за електронно управление СЕУ. Подаването ще се случва от профила на бенефициента с електронен подпис или с пълномощник чрез неговия електронен подпис. Тук идва ролята на общинските пчеларски дружества и те трябва наистина да си свършат работата, защото доста хора от сектора са на възраст и трудно ще се справят с това подаване. То не е е сложно, но за хора, които нямат опит, ще е трудно.“

Бюджетът по пчеларските интервенции е с 40% по-висок, сравнен с този на Националната програма по пчеларство.

Кои са 9-те пчеларски интервенции?

Първата интервенция е консултантски услуги, техническа помощ и обучения. Допустимите дейности са провеждане на информационни семинари с цел повишаване на знанията по конкретни теми, демонстрационни дейности и посещения на земеделски стопанства, както и разработка на наръчници за добри практики. Разходите по един проект могат да достигнат до 5000 лева, субсидията е 100 процента.

Втората интервенция е за борба срещу агресорите в кошера и болестите в кошера. Допустимите дейности са разходи за ветеринарни лекарствени продукти срещу вароатоза и тестери, като интензитетът на помощта е 90 процента.

Третата интервенция е подновяване на пчелни кошери, включително развъждане на пчели. Допустимите разходи са закупуване на нови кошери за подмяна на негодни или за увеличаване на отглежданите пчелни семейства и тук новият момент е, че ще могат да се купуват отделни части на кошери.

Четвъртата мярка е рационализиране на подвижното пчеларство. Тук са допустими разходи за закупуване на ремаркета, пчеларски платформи и система прикачен инвентар за преместването на кошерите, както и самата услуга по придвижване на пчелните семейства за практикуване на подвижно пчеларство. Финансовата помощ е до 12.50 лева на придвижено пчелно семейство на пчелна паша. За да се получи подпомагане по тази интервенция, трябва да има поне 2, максимум 3 премествания – на 50 до 300 пчелни семейства.

По интервенцията за инвестиции в материални и нематериални активи допустимите разходи са за закупуване на пчеларско оборудване за първичен добив на пчелен мед, центрофуги, разпечатващи машини и др. Тук новите моменти са закупуване на косачки, електронни везни за кошери, системи за мониторинг и контрол на пчелните семейства. По мярката за първи път се подпомага и закупуването на преместваеми фургони. Финансовата помощ е до 70 процента от разхода, но не трябва да надвишава тези стойности, които са за обема на стопанството.

Шестата интервенция е за подпомагане на лабораторни анализи, като са допустими физикохимични анализи на пчелен мед и пчелни продукти и анализи за наличие на остатъци от пестициди в хранители запаси восък и трупчета на пчели.

Интервенция номер 7 е за запазване и увеличение на наличните кошери в съюза. По интервенцията допустими разходи са за закупуване на пчелни майки с цел подмяна за увеличаване броя на пчелните семейства.

Интервенция № 8 е Сътрудничество със специализирани органи за изпълнение на изследователски програми в областта на пчеларството и пчелните продукти. До момента по мярката бяха допускани само научни звена. Размерът на финансирането по тази интервенция е 100%.

Нова интервенция е за популяризиране, комуникации и маркетинг, включително действия за наблюдение на пазара, както и дейности, насочени към повишаване осведомеността на потребителите относно качеството на пчелните продукти. По мярката ще се финансира провеждането на изложения, пресконференции, информационни кампании, фестивали, панаири. Идеята на интервенцията е българският мед да получи онази популярност, която заслужава – като неизменна част от земеделската визитка на България.

 

Автор: Списание АгроКомпас
Целия материал четете в брой Юли 2023



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Иновативно и печелившо земеделие с продуктите на Corteva Agriscience™
Компанията залага на иновации и био решения – това стана ясно на Портфолио Фарм край добруджанското село Победа

Атрактивни попълнения в портфолиото на Nuseed при слънчогледа
Компанията излиза и с нови култури – карината и тръстика

Листните торове на Лебозол® – сигурност и ефективност при климатични промени
Ефективното редуциране на азотното хранене ще бъде все по-важна тема в следващите години

Деница Иванова: Изкупната цена на малините за преработка падна двойно в сравнение с миналогодишната
Пазарът на малини и ягоди за прясна консумация постоянно расте

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg