Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Четвъртък, 02 Май 2024

Декември 2023

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Актуално Брой: Юли 2011
Шансът да усвоим и рискът да загубим европейски пари за българското село
Национална информационна кампания по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) провежда Министерство на земеделието и храните (МЗХ)

Шансът да усвоим и рискът да загубим европейски пари за българското село

print

e-mail facebook

По Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) Европейският съюз отпуска на България за първия програмен период (2007–2013 г.) над 3,2 млрд. евро от бюджета на своите данъкоплатци. Какво и как сме договорили като суми и мерки за отделните сектори в българското земеделие по нея е въпрос на професионализъм, национална отговорност на преговарящите и вероятно политическа конюнктура и цена в онзи начален период за нашето еврочленство. Видимо е обаче, че и за земеделие сме способни да усвояваме на 100% държавния бюджет, а трудно и бавно оползотворяваме европейските средства. Откъде идва този двоен стандарт в нагласите ни? Очевидно там, където има стриктни правила, последващ контрол и отчетност, ние не можем да се справим така бързо. За правилното изразходване на евросредствата се оказа важно да усъвършенстваме управлението и взаимодействието между администрацията, бизнеса и гражданския сектор. Специално за огромния финансов ресурс на ПРСР беше нужна целенасочена и навременна кампания за популяризиране и разясняване на мерките и помощ в изготвяне на проектите по тях.

Необходимостта от нея се диктува от неподготвения манталитет и стари навици за земеделски практики на голяма част от активните производители в селските райони. А там са потенциалните бенефициенти по програмата. В синхрон с тромавото начало на ПРСР през 2007 г. закъсня и информационната кампания по нея. И двете бяха функция на управлявалите земеделския сектор правителствени екипи от началото на действието на програмата.

Хубавото е, че с евросредствата на т.нар. „Техническа помощ” експертите на настоящото правителство под контрола и в ресора на зам.-министъра на земеделието и храните Светлана Боянова стартираха на 11 февруари т.г. информационна кампания по ПРСР. Целта ù е да се повиши информираността на земеделските производители по мерките на програмата, а акцентите са върху усвояването на гарантираните бюджети по мярка 121 „Модернизиране на земеделските стопанства”; изпълняването на бизнес плановете на вече одобрени кандидати по мярка 112 за млади фермери; стимулиране на потенциални бенефициенти по мярка 142 „Създаване на организации на производители”; повишаване интереса на земеделските производители към мярка 214 „Агроекологични плащания” и запознаване с условията за кандидатстване по мярка 213 „Плащания за НАТУРА 2000 за земеделски земи”.

По линия на Техническата помощ към ПРСР информационната кампания ще продължи до месец ноември. Досега в нея бяха включени три групи семинари, които течаха едновременно на регионално, областно и общинско ниво. Първата група се провеждаха в 6-те региона на планиране, като в тях участваха служители на МЗХ, както и от областните дирекции „Земеделие” и общинските служби по земеделие. На специално организирани срещи-дискусии по области земеделските производители можеха да поставят и своите актуални въпроси по мерките от програмата. На всички участници в семинарите бяха предоставени анкетни листове с цел осъществяване на обратна връзка и получаване на информация за конкретни казуси и проблеми при кандидатстването и изпълнението на договорите.

Тепърва обаче ще берем плодовете на това, че липсваха тези информационни срещи в първите години на програмата по места в селските райони. Там производители и бенефициенти отдавна търсеха съдействие и точни отговори за неясноти и трудности по изготвянето на своите проекти и прецизирането на планираните инвестиции в конкретни земеделски производства с помощта на евросредствата по ПРСР. Сега, когато това се случи,

над 2300 земеделци са били на информационните семинари за мерките по ПРСР,

обяви д-р Косьо Стойчев, преподавател по Стопанско управление в СУ „Климент Охридски” при откриването на семинара за журналисти по проект „Провеждане на информационна кампания, насочена към мерки 112, 121, 214 и 213 от ПРСР” в троянското село Чифлик. Семинарът се осъществи при добре подготвена предварителна програма от фирмата, спечелила конкурса за организиране и провеждане на информационната кампания на МЗХ по ПРСР. В него участваха зам.-министърът на земеделието и храните Светлана Боянова и експерти от агроминистерството и Държавен фонд „Земеделие”.

 

Автор: Мариела Илиева



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Иновативно и печелившо земеделие с продуктите на Corteva Agriscience™
Компанията залага на иновации и био решения – това стана ясно на Портфолио Фарм край добруджанското село Победа

Атрактивни попълнения в портфолиото на Nuseed при слънчогледа
Компанията излиза и с нови култури – карината и тръстика

Листните торове на Лебозол® – сигурност и ефективност при климатични промени
Ефективното редуциране на азотното хранене ще бъде все по-важна тема в следващите години

Деница Иванова: Изкупната цена на малините за преработка падна двойно в сравнение с миналогодишната
Пазарът на малини и ягоди за прясна консумация постоянно расте

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg