- Г-н Порожанов, успокоява ли Ви или амбицира констатацията на министъра на земеделието от 7 август т.г., че в момента имаме 35–36% договореност и 25 на сто усвояемост на ресурса по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР)?
- Параметрите, както по договарянето, така и по усвояването на средствата по ПРСР, са много динамични. За наша радост, поне през последните месеци, за което непрекъснато информираме, процесът е ускорен. Само за юни и юли т.г. общата сума на договорената субсидия по всички мерки на ПРСР е над 400 милиона. Въпреки отпускарския период през август също се договаряше много активно и амбицията ни е до 15 септември т.г. да затворим всички проекти от 2010 г., които не бяха разгледани. Ще останат единствено някои, свързани с църковните инвестиции и с читалищата, и то само и единствено заради уточняване на документи около собствеността и някои други неща. Числата са една статистика. За нас е много по-важна работата и резултатите, които се виждат и отразяват в нея. По отношение на самото усвояване на средствата по ПРСР сме предприели и много неща, свързани с облекчаване работата на бенефициентите. Например, по общинските проекти по ПРСР има новости, които още не са публикувани. Те са резултат на полезната наша среща в МФ със зам.-министъра на финансите Владислав Горанов, с изпълнителния директор на Националното сдружение на общините в Р България (НСОРБ) Гинка Чавдарова и с други представители на общините. Там намерихме решение на три въпроса, обсъждани през последните седмици и месеци. Първият е свързан с мостовото финансиране, за което правителството взе решение да може да се извършва при окончателното плащане на общинските проекти. Стоеше неразрешен въпросът с ДДС-то върху плащането. Ние с МФ успяхме да убедим правителствения екип, че трябва да бъде осигурено мостово финансиране и за ДДС-то на общинските проекти, тъй като по нашата план сметка този ресурс го имаме и няма проблем схемата да се затвори. Това нещо вече е решено. Стоеше и въпросът, свързан с финансирането от нас на ДДС по авансовите средства, които сме дали на общините. Постановлението на МС до момента визира само възможността да осигуряваме финансиране на ДДС по междинно и окончателно плащане. Има доста общини, особено по-малките, за които е проблемно осигуряването дори и на този ресурс по ДДС. Затова тази опция ще бъде добавена към постановлението. Вече имаме уговорката да се финансира ДДС и по авансовите средства, които сме дали на общините. Разбира се, това, което помолихме, е възстановяването да се иска не за всяко едно извършено плащане поотделно, а на две или на три плащания с ресурс от аванса. Възможно е нашите бенефициенти да са с правото да искат финансиране и на ДДС, тъй като за нас няма значение дали ще възстановим ДДС на авансово, междинно или окончателно плащане. И третият момент, който пак засяга общините, е свързан с възможността за издаването на запис на заповед, което се прави в наша полза при искането на средствата за плащане, най-вече за тези по аванса. В самата наредба издаването на този документ е прехвърлено към Закона за общинския дълг, а процедурата за вземане на решение в общините е малко по-сложна – изисква се решение на общинския съвет и т.н., т.е. трудно е, особено сега, в предизборна ситуация, в която те нямат право да вземат подобни решения. Това, което дебатирахме за подобен запис на заповед, не е свързано със Закона за общинския дълг, а е мотивирано от НСОРБ и ще бъде направена съответна промяна в наредбата. Вече е изпратено писмото до Министерство на земеделието и храните (МЗХ) и имаме разговори с управляващия орган, който е с позитивно становище. Убеден съм, че ще бъдат намерени решения по тези три теми, свързани с общинските проекти – осигуряване на ДДС-то при мостовото финансиране и при плащането от аванса и издаването на запис на заповед. Това в момента ще ни помогне да направим авансови плащания – и то в контекста вече не на 20, а на 50% – към общините, които са с контрактувани договори от тази година.