През месец октомври тази година Министерството на земеделието и храните (МЗХ) проведе поредица от мероприятия, обединени под логото „БиоМания 2011”, като част от инициативата „Европа инвестира в селските райони”. Кампанията имаше за цел да популяризира биологичното земеделие в България и „биото” като начин на живот. Партньори в инициативата бяха фондация „Биоселена” и студио „Златен век”. Началото ù беше поставено на 8 октомври с провеждането на Националното изложение по животновъдство в гр. Сливен с демонстрация на производство на сирене на открито от краве мляко на породата Българско сиво говедо. Гостите имаха възможност на място да дегустират продукцията и да разгледат фотоизложба за традиционни земеделски практики в земи с висока природна стойност и пасторализъм.
В Стара Загора и Пловдив пък се проведе „Ден на агроекологията” като отново акцентът беше върху дегустацията на различни видове биопродукти, произведени от биоферми, и такива от защитени зони – Централен Балкан, Централни и Източни Родопи, Средна гора и др. Подобни дни на агроекологията се проведоха в Кърджали и Ловеч.
Фестивал на продукти от защитената зона „Западен Балкан”, който е част от европейската екологична мрежа „НАТУРА 2000”, пък се състоя в гр. Чипровци, отново част от кампанията „БиоМания 2011”. Малки ферми, производители на кисело мляко, сирене и други традиционни млечни продукти, сладка и мармалади от горски плодове, билкови чайове бяха подредили биопродукцията на своите щандове.
Бургас беше домакин на събитие под формата на информационна точка „Защитените зони – източник на доходи и устойчив поминък за местните хора”. В центъра на града имаше информационен пункт за Бургаските езера, както и щанд на производители на биопродукти от Парк „Странджа” и други защитени зони от Черноморския регион.
Всички мероприятия от кампанията на МЗХ бяха съпътствани от информационен щанд с цел популяризиране на мярка 214 от Програмата за развитие на селските райони. Всеки желаещ получаваше информационни и рекламни материали за възможностите за кандидатстване и подпомагане по агроекологичната мярка.
Калин Сърменов от студио „Златен век”, партньор на МЗХ в инициативата „БиоМания 2011”, сподели, че печелившият модел за такива мероприятия е, когато се привлече вниманието на децата под формата на образователни игри, томболи и други развлечения. „Все пак живеем в 2011 г., няма как да не караме коли, да не ядем бързооборотни храни, ритъмът на живот се смени. Но в това напрегнато ежедневие най-простото нещо, което можем да направим, е да изядем поне по една ябълка, да научим и децата си да посягат по-често към плодовете и зеленчуците. Да се постараем в нашето собствено пространство да не вредим на природата, а да запазим света около нас за следващите поколения”, заяви Сърменов за „АгроКомпас”.
Кулминацията на биокампанията беше празникът, състоял се в столичния парк „Заимов”. Целта беше да се привлече вниманието на малчуганите и техните родители за ползата от биохраните, да бъдат показани добри земеделски практики, да бъдат промотирани стопанства, получили субсидиране по мярка 214. Разнообразието от биостоки беше голямо – екологично чист мед от няколко района на страната, козе и краве сирене от ферми от защитени зони, различни видове зеленчуци, плодове, билкови чайове, биотор от червени калифорнийски червеи. Биокозметиката беше застъпена с продукти, чиято основна съставка е българското розово масло. Предлагаха се различни видове брашна – от елда, ръж, амарант, спелта и, разбира се, лимец. Присъстващите станаха свидетели на демонстрация как да си направим биосапун в домашни условия, както и на вадене на мед от пчелна пита, а почитателите на хубавото червено вино можеха да се почерпят с продукция от района на Никопол.