- Д-р Христов, през есента на миналата година изяснихме пред читателите на „АгроКомпас” философията и механизмите на подхода ЛИДЕР като основа на Ос 4 от ПРСР. Стана ясно, че вече 20 години, от създаването му през 1991 г., той предоставя на общностите в селските райони на ЕС инструменти за заемане на активна роля в изграждането на собственото им бъдеще. За този доста дълъг период какво не успяха, от една страна, да осмислят, а от друга – да използват по подхода ЛИДЕР българските селски райони и малките селски общности?
- Действително подходът ЛИДЕР се прилага в Европейския съюз вече 20 години, но у нас на практика процесът започна през 2008 г. с публикуването на първата обява за подаване на проекти по подготвителната подмярка 431-2 „Придобиване на умения и постигане на обществена активност за територията на потенциални местни инициативни групи (2007–2009 г.)”. Първите договори бяха подписани в средата на 2009 г. Това означава, че ЛИДЕР в България се прилага от 3 години. За това време българските Местни инициативни групи (МИГ) натрупаха значителен опит в управлението на проекти, изградиха административен капацитет, създадоха контакти на регионално, национално и европейско ниво. Това, което екипите успяха да научат по време на изпълнението на подготвителната мярка, сега една част от тях ще го приложат на практика в изпълнението на стратегиите си за местно развитие. Нашите анализи показват, че подходът ЛИДЕР предизвика голям интерес в България. Доказва го фактът, че при предварително заложени по подмярка 431-2 на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 60 броя МИГ, които да бъдат подкрепени, бяха сключени договори със 102, което е с близо 60% преизпълнение на този индикатор.
- За прилагането на Ос 4 от ПРСР са планирани минимум 2,6% от бюджета на ПРСР, които общо за периода 2007–2013 г. са в размер на 76,99 млн. евро (европейски и национални средства). Малко или оптимален се оказва този финансов ресурс спрямо фактическата активност и заявеното в стратегиите на създадените вече МИГ у нас?
- Както вече споменах, подходът ЛИДЕР предизвика голям интерес в България. Това се отнася както за подготвителната подмярка 431-2, така и за мярка 41 „Прилагане на стратегиите за местно развитие” и подмярка 431-1 „Управление на МИГ, придобиване на умения и постигане на обществена активност в териториите на избрани и одобрени Местни инициативни групи”. На първия прием на заявления за одобрение на МИГ за финансиране по Ос 4 ЛИДЕР бяха подадени общо 55 заявления, като договори бяха сключени само с 16 МИГ. На втория прием бяха подадени общо 71 заявления, като според наличния бюджет не повече от 20 могат да бъдат финансирани. Видно е, че бюджетът, предвиден за подхода ЛИДЕР, е недостатъчен на фона на интереса от страна на потенциалните бенефициенти по него.