Преди половин година за сектора „Рибарство и аквакултури” у нас сякаш повече се говореше какво трябва да се направи, отколкото нещо да се случва в икономически аспект. Предварителните очаквания средствата по Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство” ОПРСР (2007-2013) да са сред най-бързо усвоените заради малкия бюджет и възможността за кандидатстване с големи проекти, които рязко да повишат процента на изплатените пари, на практика се оказва с най-лошото изпълнение от всички оперативни програми. В същото време управляващият ù орган – Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА), смени 6 изпълнителни директора, които ù придаваха облика на любопитен колективен орган, в който просто си играят на държавна политика в сектора. Сякаш е възможно да се пренебрегне спешната необходимост от сериозна икономическа инициатива в него по регламентирани европейски правила.
А на дневен ред беше задачата по усвояването на предоставените ни, буквално „в 12 без 5”, общи публични разходи в размер на 106 679 611 евро по ОПРСР, от които 80 млн. евросубсидия от Европейския фонд за рибарство и 26,7 млн. евро – от националния бюджет. Самата програма на ЕС покрива цялата територия на България, която е обозначена като регион в рамките на целта за сближаване. Амбицията е тя да обедини предварителните условия, необходими за постигането на динамичен жизнен отрасъл на рибарство и аквакултура, който е в хармония с природата и отговаря на търсенето на потребителите и хранителната ни промишленост. Стремежът с нея да се осигури устойчиво развитие на отрасъла рибарство у нас, да се развие пазара на рибни продукти, да се подпомогне устойчивото развитие на риболовните райони и да се подобри качеството на живот в тях, дълго време не се покриваше с конкретни градивни политики и оттам –липсващи проекти. Същевременно ОПРСР е стратегически документ, одобрен от ЕС, и крайно време беше управляващите политиката и представителите на бизнеса в сектора да се размърдат за ефективни и бързи действия. Още повече, че ни се предоставят европейски пари в бранш, за който страната ни има изключителен потенциал, а оползотворяването им по европейските правила и актуалните за рибарството природни закони е без алтернатива.
През октомври 2011 г. със заповед на министъра на земеделието и храните беше сформирана работна група, която да извърши преглед на законодателството, свързано с условията и реда за кандидатстване по мерките от ОПРСР, и да направи предложения за опресняване на правната и административната ù рамка. В състава на групата бяха включени експерти от Управляващия орган (УО) на ОПРСР, Междинното звено на УО, експерти от Министерство на земеделието и храните и представители на всяка една от официално признатите асоциации в сектор „Рибарство”. Обяви се, че при необходимост в процеса на работа ще бъдат привлечени допълнително други специалисти и лица от неправителствения сектор. Особен приоритет се даде на наредбите по ОПРСР, към които има най-голям интерес от страна на бизнеса – тези по мярка 1.1 „Публична помощ за постоянно прекратяване на риболовна дейност”, мярка 2.1 „Производствени инвестиции в аквакултурата”, мярка 2.6 „Инвестиции в преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура”, мярка 4.1.А „Финансова подкрепа за прилагане на местните стратегии за развитие и покриване на оперативните разходи на Рибарските групи”.