- Вие поехте поста на изпълнителен директор на Агенцията по рибарство и аквакултури в края на 2011 г. Кое беше очевидно постигнатото и същевременно тревожно закъснялото в работата на ИАРА тогава?
- Не бих искал да коментирам работата на моите предшественици, но мога да кажа какво свършихме с моя екип за тези шест месеца. Значително засилихме контрола срещу незаконния улов и бракониерството по вътрешните водоеми в страната. Ежедневно нашите инспектори осъществяват проверки. В действие е и специализирана мобилна група към ИАРА, която осъществява контрол. Подписахме и споразумение с риболовни клубове и сдружения и големите асоциации в бранша за съвместни проверки по водоеми, реки и Черно море, подаване на сигнали срещу бракониерски набези. Ще си позволя да направя и едно кратко сравнение относно изпълнението на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство”. След доста усилена работа мога да кажа, че няма сравнение между резултатите от края на 2011 г. и почти 6 месеца по-късно. Мога да отчета едно относително нарастване на договорираните средства с над 26% – от 23,91% на 50,77% от общия бюджет на ОПРСР. Също така за тези 6 месеца значително, със 7 процента, нараснаха и изплатените средства по ОПРСР – от 7,27% на 14,64%.
- В условията на европейското членство на страната ни пред какви нови ангажименти и предизвикателства е изправен секторът рибарство и аквакултури?
- Основното предизвикателство пред сектора в контекста на еврофинансирането е все още ниското качество на получаваните проектни предложения. Друг проблем е бавното изпълнение на проектите, като се има предвид това, че за фирмите бенефициенти продължават проблемите с осигуряването на външно финансиране. Несигурност на средата в сектора създава и нарасналата конкуренция на пазарите и нелоялната конкуренция от производители, работещи в сивия сектор. Ние, като Управляващ орган (УО) полагаме усилия в посока информиране и разясняване на възможностите, които дава ОПРСР за инвестиции и бизнес. Стремим се да бъдем максимално близо и да сме полезни за всеки един кандидат. Освен това Управляващият орган ще наеме допълнително външни експерти, които ще разясняват условията за кандидатстване по мерките, ще консултират и ще окуражават потенциалните бенефициенти в намерението им да реализират инвестициите си с помощта на финансовата помощ от ОПРСР. По отношение на финансирането на проектите си бенефициентите по Оперативната програма могат да се възползват от гаранционните схеми на Националния гаранционен фонд. Гаранционната програма се реализира от четири търговски банки. Те са поели ангажимент да осигурят облекчени условия за финансиране – удължен срок за издължаване на кредитите, по-ниски размери на договорените лихви – до 7,5%, облекчени процедури при разглеждане на исканията за кредит или банкова гаранция и по-ниски от стандартните изисквания за обезпечение по кредитите.
- Как се отрази върху динамиката на подготовката и приемането на проектите фактът, че ОПРСР стартира по-късно, в края на 2008 г.?
- Освен това, че Оперативната програма стартира значително по-късно от останалите, изпълнението ù като цяло беше незадоволително. Последното се изразяваше в липсата на нормативна уредба по повечето мерки, тромави процедури, дълъг срок за обработка на проектните предложения, много излишни документи, които се изискваха от бенефициентите. Имаше и едно ниско ниво на договорирани и разплатени средства. Не на последно място е и липсата на опит, както от страна на бенефициентите, така и от страна на самата администрация. Всички тези факти няма как да не рефлектират върху усвояването на финансовата помощ от Европейския фонд за рибарство. В резултат на това в края на 2011 г. от програмата бяха отписани 4 млн. евро. Твърдо мога да заявя, че заедно с моя екип през последните 6 месеца полагаме сериозни усилия да минимизираме риска от автоматично отпадане на средства в края и на тази година. Част от предвидените мерки в тази посока включват облекчаване на процеса на кандидатстване, с цел засилване интереса на бизнеса. По отношение на инвестиционните мерки са предвидени нови финансови условия, изразяващи се в увеличаване на стойностните прагове по сектори, повишен размер на авансовото плащане и ползване на две междинни плащания в рамките на един проект. Привличането на външна експертиза в подкрепа на УО за Програмата, особено по отношение на оценката на икономическата жизнеспособност на инвестиционните проектни предложения, е друг аспект, в който фокусираме нашите усилия.