- Г-жо Николова, европейските фондове са възможност за финансиране на общински проекти. Как стои Добрич на туристическата карта на България и какви проекти се изпълняват в тази област?
- В момента сме в период, в който ние, общините, черпим ресурси чрез проекти по оперативните програми за европейско финансиране чрез европейските фондове. В условията на криза това са шансовете ни за добри капиталови разходи, но без съфинансиране ние не можем да усвоим този ресурс, а то идва пак като част, заделена от местните бюджети. Недостигът наистина е голям. За да бъдем можещи общини, потребностите ни трябва да бъдат срещнати със законодателните промени.
Чрез проектите, които реализира, община Добрич изпълнява цялостна Стратегия за развитие на туризма на стойност около 7 милиона лева. Целта на инициативите, финансирани основно от европейски фондове, е да направим както Добрич, така и цяла Добруджа, съвременна туристическа дестинация. Интервенциите са насочени към подобряване на туристическата инфраструктура, създаване на пакет от услуги и модерни техники за анимиране на продуктите. Проектът „Йовковият Добрич – съвременна туристическа дестинация” е основният с туристическа насоченост, който получи зелена светлина. Той се финансира по Оперативна програма „Регионално развитие” и е на стойност 3,6 млн. лева. Проектът е естествената визитна картичка на Добрич, защото го представя с очите на ненадминатия певец на Добруджа – Йордан Йовков. Дейностите ще развият конкурентоспособни туристически атракции в общината и по този начин ще повишават привлекателността на града ни като дестинация. Ще се реконструират къщата-музей „Йордан Йовков”, Музеят за нова история в градския парк, Дом-паметник „Йордан Йовков”, Етнографската къща, Историческият музей и част от АЕМО „Стария Добрич”. В Дом-паметника ще бъде изграден Туристически информационен център и ще се създадат условия за паркиране на големи автобуси и възможност за посещения на организирани туристи. В рамките на проекта се предвижда и изграждане на зелени площи, детски площадки, паркинги, художествено осветление и други. Всички те ще допринесат за подобряване и развитие на туристическата инфраструктура и създаване на интегриран туристически продукт.
- Земеделието и туризмът са двата основни „стълба” на икономиката в региона. Тази година се проведе XX-ото юбилейно издание на Международното изложение „Селското стопанство и всичко за него”. Каква е равносметката? Може ли да се каже, че форумът е добре познат у нас и в чужбина и акумулира иновации в областта на селското стопанство?
- Всяка година „Добрички панаир” АД провежда Международното изложение „Селското стопанство и всичко за него”. Тази година юбилейното двадесето издание се проведе в дните от 28 август до 1 септември 2012 г. в гр. Добрич. За двадесетте години от своето съществуване в изложението са участвали над 2 600 фирми от страната и чужбина. То се утвърди трайно като предпочитано пазарно събитие и един от най-авторитетните форуми в бранша заради съчетанието на добрите традиции и новите възможности, които се предлагат на изложители и клиенти. Изложението е своеобразен индикатор за икономиката на страната и уникална възможност, чрез която българските производители се приближават все повече към стандартите на Европа и света. Динамичните процеси в европейската селскостопанска политика поставят нови предизвикателства пред българския производител и високите изисквания на бързоразвиващата се аграрна наука се нуждаят от решения. Това изложение е адекватен отговор за българския принос в решението на тези проблеми. Форумът акумулира иновации в областта на селското стопанство и се превръща в място, в което се представят най-новите достижения в областта. Доказателство за големия интерес към „Селското стопанство и всичко за него” е фактът, че участват фирми от САЩ, Италия, Турция, Гърция, Украйна, Румъния, Германия, Франция, Австрия, Сърбия и др. Освен това, изложението е съпроводено със съпътстваща програма, включваща презентации на водещи фирми в сектора, дискусии и лекции, както и демонстрации на селскостопанска техника.