- Каква е равносметката след старта на дейността на БАТА АГРО. Какво постигнахте, какви са следващите ви амбиции?
- БАТА АГРО е асоциация, чието създаване възникна като идея още през 2005 г. в разговори, които водехме между компаниите в агробизнеса. Беше ясно, че предстои много сериозен етап в развитието на страната и в частност на селското стопанство след приемането ни в ЕС и трябваше да бъдем готови, да имаме по-голяма представителност и да подпомагаме развитието на сектора и възобновяването на машинно-тракторния парк у нас. Селското стопанство е субсидиран отрасъл в цяла Европа, очакваше се това да се случи и в България. Това означава, че контактите с държавните институции са от изключително важно значение и влиянието, което можехме да оказваме, ни обедини около този процес. Така създадохме Асоциацията на търговците на агротехника преди повече от 8 години. Влиянието, което се опитваме да окажем върху вземането на решения за разпределение на ресурса от европейските програми, изигра своята роля. Нашите анализи се приемат от държавните институции, за съжаление, невинаги положително, но ние сме длъжни да работим в тази насока. Работм много добре с други неправителствени организации от сектора с единствената цел да подпомогнем развитието на селското стопанство.
- Как се промениха бизнесът и пазарът на земеделска техника през последните години?
- Считам, че бизнесът се промени положително. Целта ни беше, създавайки Асоциацията да защитаваме не само нашите фирмени интереси, а и тези на целия отрасъл. Винаги сме работили за лоялни взаимоотношения, нищо, че сме конкуренти. Категорично заявявам, че никога не сме се намесвали на пазара и винаги сме се стремили да налагаме правилата на добрата търговска практика, да налагаме принципи, които са от изключително значение за пазара на агротехника. Ние се занимаваме с продажба на инвестиционно оборудване, а не на бързооборотни стоки. Това е оборудване, което изисква дългосрочно партньорство с клиента. Затова ние се стремим тези, които участват на пазара, да бъдат оторизирани от съответните производители, да имат правата да работят в тази посока, тъй като това защитава интересите на всички потребители на тази техника. Всички знаем, че епизодично появилите се фирми предлагат дадени машини и след това изчезват, но те водят до нарушаване имиджа на определени марки. Поради тази причина основната цел, която сме си поставили, е в условия на конкуренция да се налагат принципи, които водят до защита на правата на тези, които инвестират в развитие на бизнеса.
- Каква е ролята на Асоциацията в това световните иновации да стават достояние на българските фермери?
- Членовете на Асоциацията сме представители на най-големите световни компании и сме длъжни да въвеждаме новостите максимално бързо. В последните години имаме световни премиери на някои машини. За нас това е гордост и чест, че производителите уважават нашето изложение. Надявам се, че петото изложение, което ще бъде открито август месец, ще бъде на изключително високо ниво.
- Проблем е закупуването на агротехниката. Как може да бъде решен, какви са вашите предложения като браншова организация?
- Сключването на сделки за нас не е самоцел. Не отричам, че по време на изложението има реални договорености между доставчици и потребители, което сравнително рядко се случва на тези големи изложения. Финансирането е проблем, но не е толкова тежък и нерешим. Българските земеделски производители утвърдиха своето име пред финансиращите институции. Ние се стремим по всякакъв начин да предлагаме различни схеми за финансиране, защото и в цяла Европа закупуването на инвестиционно оборудване трудно се осъществява с кеш заплащане. Нормално е, когато правиш дадена инвестиция, да направиш проект, да защитиш своя бизнес план пред институцията, която те финансира, и с това, което произвеждаш, да си изплащаш оборудването. Ние убеждавахме банките, че селското стопанство има бъдеще. Това са консервативни институции, вземането на решения е труден и бавен процес. Но благодарение на нашата работа нещата се развиха в положителна посока. Сега условията са много добри, някои от тях вече приближават европейските нива като лихви, такси, срокове за издължаване. Влияние оказа и изложението БАТА АГРО с предоставяне на възможността на финансовите институции да участват в него и да представят своите продукти. Политическото говорене е за политиците, бизнесът – за бизнесмените.