Рапицата – отново на дневен ред! С шест семинара в различни региони на страната Монсанто България отново фокусира вниманието на българските фермери към една от най-икономически изгодните култури – рапицата. Работните срещи бяха обединени под мотото: „Увеличаване на доходността от рапичното производство чрез оптимизиране на разходите“, а от екипа на Монсанто се постараха да бъдат в максимална степен полезни за своите гости.
Защо си струва да сеем рапица?
В първия панел на семинарите от екипа на Монсанто представиха динамиката на площите в Европа, засети с рапица, където се отчита леко намаляване за последните 3 години. Докато през 2013 г. те са 7,87 млн. ха, през 2014 г. е отчетено понижение с 4,2% и площите вече са 7,54 млн. ха. Трендът продължава и през 2015 г. с намаляване на полетата с рапица в Европа с 4,1% и площите за миналата година са общо 7,23 млн. ха. Именно тази тенденция обаче поддържа стабилната добра цена на маслодайната култура и интереса към нейното отглеждане.
Изниква въпросът – след като доходността от рапица е добра, защо площите намаляват в световен мащаб. Отговорът, според Николай Черкезов, търговски мениджър на Монсанто за България, е, че рапицата не е лесна култура, с която всеки фермер би могъл да се справи. „Това е технологична култура, при която има различни предизвикателства. Като например, времето за сеитба. Рапицата е първата култура, която се засява. И това става през август, когато имаме високи температури и недостатъчно валежи. Второто предизвикателство е забраната на определена група инсектициди, свързана с опазването на пчелите.“ Внедряването на специализирана техника и свързаните с нея инвестиции са други причини, които правят рапицата специфична за отглеждане, допълни още г-н Черкезов.
Но благодарение на добрата ѝ цена и все по-високите стандарти в генетиката, у нас има добър интерес към маслодайната култура. За 2015 г. площите в България, засети с нея, са 167 200 дка, а пазарният дял на Монсанто в рапица в периода 2013-2015 г. нараства от 24% до 35%. Като логично обяснение за този успех идва представянето на продуктовата листа на Монсанто в рапица, където хибридите от бранда Dekalb налагат нови стандарти в генетиката при маслодайната култура. За 10 години Монсанто предложи на българския пазар най-балансираното портфолио в рапица с 28 хибрида, уточни Нели Стоянова, технически представител ключови клиенти. „Две са основните предимства, които отличават всички наши хибриди. На първо място – устойчивост на разпукване на шушулките, което минимизира загубите при жътва минимум с 18%, и на второ – двойната устойчивост на фома.“ Друга характеристика на рапичните ни хибриди е бързото им първоначално развитие, което е гаранция за успешно презимуване, допълни още Нели Петкова.
|