За първи път в София, под патронажа на министъра на земеделието и храните д-р Мирослав Найденов, се проведе изложението „Био Еко Експо”. От 17 до 20 ноември над 60 фирми представиха еко и биологични храни, напитки, хранителни добавки, козметика, продукти за земеделието, почистващи препарати. Продуцентска къща „Агромедия” със своето списание „АгроКомпас” участва като медиен партньор на събитието.
Биопродуктите са свързани със здраве, много здраве, заяви министърът на земеделието и храните д-р Мирослав Найденов при откриването на изложението. Той подчерта, че министерството се стреми да оказва максимална помощ на биопроизводителите чрез създаването на отдел „Биоземеделие” към дирекция „Растениевъдство”. Със законодателните промени, които се предприемат, биологичната продукция ще достига по-лесно до нашата трапеза, ще присъства във всеки български дом и в менюто на всяко дете. Хранителните навици трябва да се променят най-вече за подрастващото поколение, защото страната ни е водач в една мрачна статистика, с най-високата смъртност и заболеваемост в ЕС, припомни земеделският министър. Биопроизводството е един от най-атрактивните и бързо развиващи се сегменти, а в световен мащаб търсенето на биопродукти става все по-голямо. У нас пазарът на тези продукти изпреварва значително производството. Общият брой артикули, които се предлагат на българския потребител, е 2100 – хранителни и нехранителни. От тях родно производство са само 54.
Целта на „Био Еко Експо” е да се популяризират еко и биопродуктите, да се насърчи използването им в България и, не на последно място – да се улеснят връзките на вносителите и производителите с търговците и преработвателите на биопродукция. Ценителите на качествените храни насочиха вниманието си към сирената, кашкавалите, киселото мляко и различните комбинации на здравословни зърнени изделия. Разбира се, щандовете с български биомед, също се радваха на голяма посещаемост не само заради превъзходния му вкус, но и заради изключителните му лечебни свойства. Не липсваха и традиционните български билки. Годишно се изнасят 50 тона от тях за международните пазари.
Голям интерес предизвикаха продуктите, предназначени за деца, които са произведени изцяло от екологично чисти материали. Хит на изложението бяха възглавниците с пълнеж от просо и лимец, гарантиращи здрав и спокоен сън. Посетителите можеха да си купят също и биологични торове, които намират широко приложение при отглеждането на зеленчуци, лозя, маслодайни рози, лавандула, ягоди, малини и са комплексно решение за получаване на биологична продукция с гарантирани високи добиви. Тези торове се отличават с високо качество, не съдържат пестициди, не замърсяват почвите и водите. На място производителите даваха компетентни консултации за начина им на приложение.