Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Събота, 27 Април 2024

Декември 2023

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Актуално Брой: Декември 2010
Организацията на производителите е предприятие, притежавано и контролирано доброволно от хората, които го използват
Тя се учредява и управлява така, че да посреща нуждите на членовете, чиято собственост е

Организацията на производителите е предприятие, притежавано и контролирано доброволно от хората, които го използват

print

e-mail facebook

 Организацията на производителите е предприятие, притежавано и контролирано доброволно от хората, които го използват – еднолични земеделски производители. Тя се учредява и управлява така, че да посреща нуждите на членовете, чиято собственост е. В зависимост от целите на стопанската им дейност организациите на производителите могат най-общо да се разделят на:

v Организации за доставка на входящи суровини
Създават се, за да се намалят общите разходи чрез съвместно ползване на такива ресурси като машини или чрез съвместно купуване на входящи суровини. Тези организации могат да са изключително диверсифицирани от гледна точка на култури и стоки.

Организации за услуги
Създават се основно, за да помагат на производителите да получават по-добър достъп до кредити, финансиране или застраховки. Учредяват се с цел разрешаване на конкретни проблеми, свързани с предоставяне на помощ на земеделските производители като осигуряване на достъп до заеми, застраховки или консултантски услуги. Много кредитни институции и застрахователни дружества предпочитат да работят с организации, а не индивидуално със земеделските производители. Физическите лица понякога имат ограничени възможности за предоставяне на гаранция в сравнение с организациите на земеделските производители, които могат да поемат обща отговорност. Таксите, които се плащат на банката, се поделят между членовете, като така се намаляват общите разходи и рискът.
v Маркетингови организации
Обикновено те се специализират в една стока, избират продукти с добавена стойност и целят разширяване на пазарите. Съвместното закупуване на оборудване може да помогне на членовете да „добавят стойност” към своята продукция и да създадат нови възможности на пазара. Някои организации са си поставили за цел да насърчават търсенето на регионални или национални търговски марки чрез съвместна дейност по насърчаване на продажбите.

Производствени организации
В тях членовете се договарят за обработката и прибирането на продукцията на конкретни видове и сортове заедно, като понякога се действа по силата на конкретни договори с купувачи, насочени към специализиран пазар.
Организациите, които попадат в повече от една от горните категории, често се наричат многофункционалнии за няколко години могат да достигнат значителен икономически размер. В някои държави има образувани кооперации от кооперации, за да се постигне представителство на национално и международно ниво.

Организациите на производителите се различават от останалите форми на бизнес по други значими параметри. Най-важният е, че основните потребители на организацията (земеделските производители) са същевременно и собственици на бизнеса
Това оказва влияние върху начина на управление на организацията. Важно е, че членовете на земеделската организация на потребителите обикновено се договарят да предоставят своята продукция или да използват услугите на организацията в договорени количества, спецификации и стандарти. Тези отговорности изграждат основната форма на оборотния капитал. Всяка организация със сигурност ще се разпадне без силна основа от отговорни и дисциплинирани членове, работещи за постигането на нейния успех. Основната цел на организацията на производителите е обединението на независими, еднолични земеделски производители, за да се подпомогне успеха на техните дейности чрез обединение в сдружение. Чрез ефективността от разширяването на мащаба на производството се постига по-голяма конкурентоспособност, като по този начин се увеличават индивидуалните им приходи и сигурност на пазара. Това са доброволни организации, като никой не е принуден да се присъедини към тях и всеки може да се оттегли.

Новите молби за членство обикновено се оценяват въз основа на вътрешен правилник, създаден от самите членове на организацията. Кандидатите за членство, които не желаят или не могат да отговорят на тези регламентирани условия, не могат да станат членове на организацията. По този начин земеделските производители могат да запазят независимостта си, да вземат своите лични решения с кого да работят и да определят основата на сътрудничеството, както и разпределението на излишъците, които ще получат в резултат от съвместната дейност. Много организации на производители предлагат услуги само на своите членове, като се разрешават дейности за външни лица само като допълнителна дейност към основната, като тези случаи са строго ограничени.

В Европейския съюз повече от 50% от входящите ресурси, доставени на земеделските производители, както и от продукцията, пласирана от земеделските стопанства, се продават чрез организации, обща собственост на земеделски производители. Много от тях са се развили от съвсем скромни по размер и след над 50-годишно съществуване някои са се превърнали в големи организации като Кооператива „Еуро-ортофрутикола Дел Триньо” (Cooperativa Euro-ortofrutticola Del Trigno) с 1200 членове. Други пък като Кооператива „Агрикола Валдернезе” (Cooperativa Agricola Valdarnese), който е с 4-ма членове, занимаващи се със съвместен пласмент на качествено вино, целенасочено са се опитали да запазят малкия си размер.

Мярка 142 от ПРСР – стимул и помощ за създаване на организации на производители

Финансовата помощ по нея се предоставя, за да се улесни създаването на организации на производители и техните административни дейности. С Наредба №27 от 5.08.2008 г. са регламентирани условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Създаване на организации на производители” от Програмата за развитие на селските райони. Подкрепата е насочена към проекти, които допринасят за насърчаване създаването на организации на производители в земеделския сектор; подпомагане на производството и доставките на висококачествени продукти, отговарящи на европейските стандарти и на пазарните изисквания и подпомагане на достъпа до пазара на малки и средни стопанства. Минималният брой производители в организацията трябва да е 7. Финансова помощ се предоставя за срок от пет последователни години, считан от датата на тяхното признаване. Размерът на помощта се определя като процент от стойността на годишната пазарна продукция на организацията. Изплаща се всяка година въз основа на стойността на реализираната годишна пазарна продукция през предходната година.

Подпомага се създаването на организации на производители в един или два от секторите:
Ø зърнено-житни култури;
Ø медицински и етеричномаслени култури;
Ø зърнено-бобови култури;
Ø технически култури, с изключение на хмел;
Ø картофи;
Ø мляко;
Ø месо, с изключение на риба и аквакултури;
Ø мед;
Ø винено грозде.

Размерът на финансовата помощ за всяка организация не може да надвишава:

за първата година – левовата равностойност на 100 000 евро;
за втората година – левовата равностойност на 100 000 евро;
за третата година – левовата равностойност на 80 000 евро;
за четвъртата година – левовата равностойност на 60 000 евро;
за петата година – левовата равностойност на 50 000 евро.

Изготвянето на бизнес плана, както и попълването на заявлението за подпомагане може да се направи безплатно от Областните служби на Националната служба за съвети в земеделието. Заявленията за подпомагане се подават в Областната разплащателна агенция по постоянен адрес на кандидата.

 




ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Иновативно и печелившо земеделие с продуктите на Corteva Agriscience™
Компанията залага на иновации и био решения – това стана ясно на Портфолио Фарм край добруджанското село Победа

Атрактивни попълнения в портфолиото на Nuseed при слънчогледа
Компанията излиза и с нови култури – карината и тръстика

Листните торове на Лебозол® – сигурност и ефективност при климатични промени
Ефективното редуциране на азотното хранене ще бъде все по-важна тема в следващите години

Деница Иванова: Изкупната цена на малините за преработка падна двойно в сравнение с миналогодишната
Пазарът на малини и ягоди за прясна консумация постоянно расте

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg