Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Четвъртък, 15 Ноември 2018

Октомври 2018

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Бизнес Брой: Февруари 2018
ИСУН в земеделието - край на „вътрешния човек”
Кой всъщност има интерес да се саботира въвеждането на Информационна система за управление и наблюдение

ИСУН в земеделието - край на „вътрешния човек”

print

e-mail facebook

 

Кой всъщност има интерес да се саботира въвеждането на Информационна система за управление и наблюдение /ИСУН/ в земеделието? Отговорът е твърде пикантен, но логичен. Консултантският бизнес, който работи на тъмно. В повечето случаи това са служители в държавната администрация на различни структури в ресорното министерство, както и земеделския фонд. Обикновено те излизат в отпуск, когато започне активната кампания по приема на определени мерки от ПРСР. И така си изкарват допълнително по някоя и друга стотинка. Разбира се, истинският интерес е на икономическите и политически лобита. Които стоят зад тях и ги ползват, за да им осигурят необходимата зелена вълна по пътя към приема и одобрението на съответния проект.

Какво ще загубят? Контрола върху приема и движението на подадените проекти, и възможностите за субективна намеса. Което пък ще им коства доходите на черно за извършените услуги. И сега се твърди, че ДФЗ-РА е държава в държавата и вероятно такава ще остане. Поради управлението на огромни парични потоци, които минават от там. Но така или иначе, с въвеждането на ИСУН ще настъпи много по- голяма прозрачност и ред, който пък ще е в полза на много по-голяма част от земеделските производители, а не само на определена част от тях.

Защото в ИСУН се генерира информация за всеки проект, кратко резюме, какви са доставчиците, сумата и т.н. Според източници от средите на консултантите, неофициално от месеци тази концепция на прозрачност се налага от централно координационно звено на МС, което отговаря за Европейските фондове. Има негласна и подмолна съпротива от горепосочените среди под предлог, че Програмата за развитие на селските райони е твърде специфична за управление, за разлика от другите европейски програми. Но как ИСУН работи за останалите ОП, тогава е въпросът.

Едно от обясненията за страха от електронната система е, че по-голямата публичност и прозрачност ще са в ущърб на нелегалния консултантски бизнес, който вече няма да може да казва: „Виж, приятел, аз съм вътрешен човек, дай едни 20 хил. лв. и придвижваме нещата напред.”

Електронната истина

Според източници на АгроКомпас, от много време се води борба най-накрая и ПРСР както всички ОП да се управляват чрез ИСУН. За тази цел трябваше да направят промени в Закона за подпомагане на земеделските производители в чл. 41. Причината е, че за всички останали европейски програми действа Закон за управление на Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕИСФ/, създаден, за да регламентира общ модел, по който да се управляват и действат останалите програми. Според него обаче, при ПРСР се прилага Закона за подпомагане на земеделските производители.

Не ИСАК, а ИСУН

В крайна сметка от началото на тази година се правят нужните промени на различни нива. Най-общо те гласят, че инвестиционните мерки, които са в ПРСР, няма да се администрират чрез Интегрираната система за администриране и контрол ИСАК, а чрез ИСУН. В този смисъл са верни твърденията, че ИСУН ще замени ИСАК, в частта обаче само за инвестиционните мерки. ИСАК продължава да съществува и ще обслужва директните и компенсаторни плащания. Необходимо е да се подчертае тази разлика, защото все още темата не е достатъчно популярна и много от земеделските производители, дори политици, правят грешки и се създава допълнително и излишно напрежение.

Така че, ДФЗ вече няма да ползват ИСАК, а ИСУН за своите вътрешни проверки по инвестиционните проекти. Пак според консултанти, това трябваше отдавна да се случи, и със сигурност ще има стъпки в правилната посока. За по-голяма прозрачност ще се спазват сроковете за по-бързо разглеждане на проектите, защото ИСУН дава срокове. Например, вече няма да се случват подобни неща, като с втория прием по мярка 4.1 на ПРСР. Тогава в последните три дни са влезли с протоколи 500 проекта. Което не е нередно, но създава известна неравнопоставеност, защото има субективен фактор. Просто физическо лице може да удължи срока за прием, под предлог, че системата не може да поеме всички. И тогава за тези три дни отсрочка може да си набавиш документи и да кандидатстваш на равни начала с хора, които са се готвили с месеци. Или просто да използваш отсрочката, за да набавиш това, което ти е липсвало и би те спънало напред. С ИСУН това няма да може са се случва. Документите се подават по електронен път в определения срок и край.

Още във февруарския брой на списание Агрокомпас

 

Автор: Светлана Трифоновска
Целия материал четете в брой Февруари 2018



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Може да има три тавана на плащанията
Явор Гечев, председател на Националния съюз на земеделските кооперации в България

FOAM – 70% от ОСП да е за екология
Субсидиите да са за фермери, които доставят обществени блага, искат биоземеделците в ЕС

Екипът на Пионер: Това, което публикуваме като резултати, е доказано на полето
Добиви от царевицата от 1250 до близо 1600 кг/дка край с. Златна ливада

Интелигентният New Holland BRAUD 9070 L в действие
Машината може да обере между 30-40 декара грозде на ден

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg