Първата биокомпания в България – Хармоника, изпрати лятото и посрещна есента със 100 продукта. Това стана на веселия Ден на сламата в с. Мало Бучино, до София в края на септември. Денят на сламата, измислен като ден за сбогуване с лятото от собствениците на Хармоника - тенисистката Магдалена Малеева, съпругът й Любомир Ноков и приятелят им Методи Методиев, се превърна вече в традиция.
В края на септември в Мало Бучино, където се намира мандрата за млечни биопродукти, се събират стотици почитатели на биохраните и здравословния начин на живот. Поляната пред фабриката кипи от живот. Радостни викове на деца, които се боричкат в сламата. И хора, които просто се забавляват с вкусни храни, разглеждат мандрата, опитват от продуктите на Хармоника или просто си почиват на чист въздух.
Печеливш маркетинг и производство
Хармоника се появи на българския пазар в едни от най-трудните периоди за биопродуктите през 2008 г. - времето, в което те бяха почти непознати за българина. Всъщност, те са първите, които подредиха на щандовете на супермаркетите кисели биомлека, биосирене и биокашкавал. На пазара скоро ще се появи и първият биосладолед на Хармоника. Оттогава до ден-днешен не спират да се развиват и стават все по-популярни.
Една от големите „тайни” на техния успех е нетрадиционният за страната ни начин на производство и маркетинг.
Без собствени машини
Това, което тримата партньори се осмеляват да направят, което всъщност ги освобождава от тежестта на банковите кредити, е да работят с партньори - производители и преработватели. Единствените продукти, които сами те преработват, са прясното мляко, киселите млека, сметаната и маслото в собствена мандра, която е построена без кредити.
30 предприятия за една вафла
Суровото мляко, което преработват, е на двете биоферми в Троянския Балкан, с които те работят от самото начало. Сиренето и кашкавала го правят техни партньори. В произвеждането на една от хитовите им вафли участват близо 30 предприятия. Това е и един от продуктите, който има огромен успех в България и в чужбина. На пръв поглед една обикновена вафла. С нежни, хрупкави кори, която се топи в устата. Тя е със слънчогледов тахан, кори от лимец, кокос и други апетитни съставки.
„Предпочитаме да инвестираме в собствени машини, защото това ни дава свобода и гъвкавост. Това ни позволява да сменим продукта, в зависимост от търсенето на пазара. И да бъдем максимално гъвкави“, разказва Любомир Ноков.
Това е и основната им идея за развитие - да предлагат познати, на пръв поглед обикновени, но любими храни на българина, от биологични чисти продукти.