- Г-н Колев, какъв е изводът Ви за икономическия ефект от Наредбата за директни продажби при малките и средните месо- и млекопроизводители у нас почти две години след нейното съществуване?
- Идеята за приемането и действието на Наредбата за директни продажби датира още от 2007/2008 г., когато настоявахме за нейното приемане. Целта ни беше с нея да съкратим пътя производител-потребител, с което цените да паднат и да има истински хранителни продукти на нашия пазар. След вариантите, по които тя беше обсъдена, последва нейната промяна в полза на преработвателите. Както всички знаем, те живеят на гърба на производителите и на потребителите. Явно имат доста голямо лоби в агроминистерството и сред управляващите сектора у нас. Затова промениха и Наредбата за директни продажби. На работните срещи тя беше заложена в съвсем друг вариант, който регламентираше възможност за продажба на цялото произведено количество продукция от даден фермер, било то на пчелен мед, на мляко и т.н. После обаче това условие беше променено на варианта 20 на сто от произведеното количество да се продава директно, а останалото да мине през преработвателите, с което за година и половина Наредба 26 не можа да заработи на процентите, които ние очаквахме. На организираната днес дискусия чухте, че всички производители са недоволни от настоящия вид на Наредбата за директни продажби. Това е по простата причина, че вложенията, които ще направиш по нея, за да можеш като производител да изкараш даден продукт директно на пазара, не можеш да избиеш с десетки години, та камо ли да си на някаква печалба. Според мен това е една неработеща наредба. Наистина има над 190 ферми, които са направили регистрация за директни продажби, но въпреки съществуването ù, аз смея да твърдя, че те не продават само онези 20 на сто от продукцията, които са заложени като изискване, а продават директно много повече, за да защитят и оправдаят направената скъпа инвестиция.
|